»Spar nu på en ordentlig måde«

På Engbakken i Virum vækker det glæde, at Lyngby-Taarbæk Kommune sandsynligvis ikke får held med at overdrage en fuldstændig ødelagt vej til grundejerne.

Steffen Wissing blev rasende, da Lyngby-Taarbæk Kommune ville overdrage den totalt nedslidte og ødelagte vej Engbakken til beboerne, som dermed også fik udgiften til reparation og vedligeholdelse af vejen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bilen er pakket, det er i begyndelsen af juli 2009, og forude venter en lang sommerferie i Kroatien for familien Wissing på Engbakken i Virum. Postkassen skal lige tømmes for sidste gang inden afrejse. Der er brev fra Lyngby-Taarbæk Kommune. Kommunen vil nedklassificere Engbakken til privat fællesvej. Det betyder, at kommunen overdrager vejen til grundejerne, som derefter får ansvaret for vedligeholdelsen. Kommunen beholder ejerskabet.

»Jeg blev stiktosset. Det betød jo, at vi ville overtage en vej, som kommunen ikke har vedligeholdt i mange år. Det ville potentielt komme til at koste os mange penge,« siger Steffen Wissing, der er økonom og helt indforstået med, at kommunen kan spare omkring 4,75 mio. kroner årligt på at gøre offentlige veje til private fællesveje.

»Det er da oplagt med offentlige besparelser på netop den her måde. Jeg synes, det ville være positivt med fællesskab og fælles ansvar, hvis vi overtog en vej i tip-top stand. Men det skriger til himlen, at vi overtager ansvaret for en vej, som er fuldstændig ødelagt,« siger Steffen Wissing, der har fået en ingeniør til at estimere omkostningerne for renovering af vejen for hver af de 40 grundejere. Pris: 50.000 kroner pr. hus plus løbende vedligeholdelse.

Steffen Wissing har siden den famøse julidag i 2009 skrevet et en række indsigelser til Lyngby-Taarbæk Kommune, som i foråret 2009 traf en foreløbig beslutning om at gøre omkring 28 kilometer offentlige veje til private fællesveje.

Siden kom den hårdeste vinter i 14 år, og i dag er vejen fyldt med revner. Der er så store huller, at det kan være farligt at cykle, ligesom bilerne skraber undervognen, når de kører ud af indkørslen. Vejen har nemlig løftet sig ca. fem cm på grund af vand.

Efterfølgende har kommunen truffet en ny og foreløbig beslutning, hvor det kun er 24 km veje, der bliver private - herunder Engbakken.

Men med transportministerens melding om et lynindgreb ser det sandsynligvis anderledes ud. For nok er en foreløbig beslutning om at gøre Engbakken til privat fællesvej truffet. Men den endelige beslutning træffes tidligst i maj 2011 ifølge et brev, som Lyngby-Taarbæk Kommune har sendt til Steffen Wissing.

Og da beslutningen endnu ikke er effektueret, behøver han og de andre beboere på Engbakken sandsynligvis ikke at finde de 50.000 kroner i budgettet, som det kan koste at renovere vejen.

»Det ville være glædeligt og have direkte økonomisk betydning for os. Så det er jo mission accomplished,« siger Steffen Wissing.

Magtmisbrug

Allan Malskær, landsformand for Parcelhusejernes Landsforening, har tidligere kaldt det magtmisbrug, når kommunerne sparer vejudgifter ved at privatisere offentlige veje. Han jubler ikke over den kommende lovændring.

»Jeg kan sagtens sige hurra, hurra. Men det her indgreb skulle være kommet for lang tid siden. Jeg håber, det fører til, at nogle kommuner tænker sig bedre om i fremtiden, og at de beslutninger, der allerede er truffet, rulles baglæns, eller at vejene renoveres på kommunens regning først,« siger han.

Borgmester i Lyngby-Taarbæk Kommune Søren P. Rasmussen (V) har ikke meget til overs for lynindgrebet fra partifællen transportminister Hans Chr. Schmidt.

»Hvor er det kommunale selvstyre. Vi har et ønske om at behandle borgerne fair og ens, for i dag er det vilkårligt, hvilke veje der er offentlige og private. Og ja, vi sparer penge på det, men det er ikke det primære,« siger Søren P. Rasmussen og understreger, at kommunen har afsat fire mio. kroner til at renovere veje, der nedklassificeres.

»Jeg ved godt, hvordan Engbakken ser ud. Hullerne skal selvfølgelig renoveres, og det vil de også blive. Vi har misset at renovere løbende, og det retter vi op på. Er der brug for mere, ser vi på det, siger Søren P. Rasmussen.«