Spam er også miljøsvineri

De billioner af spam mails, der tilstopper internettet, producerer ifølge en rapport mere CO2 end el-forbruget i samtlige danske husstande.

De ufatteligt mange spam mails med tilbud om alt fra erektionsmidler til lottogevinster tærer ikke bare på vores tålmodighed.

De tærer også på vores energiressourcer, og det i så stort omfang, at de faktisk giver et ganske væsentligt bidrag til den menneskeskabte drivhuseffekt.

Ifølge en rapport fra McAfee – et førende amerikansk firma inden for teknologisikkerhed – producerer de ikke færre end 62 billioner (62.000 milliarder) spam emails, der efterhånden bliver udsendt om året på verdensplan, alt i alt hele 17 mio. ton CO2.

Det svarer ifølge rapporten til det årlige elforbrug i 2,4 millioner amerikanske hjem, som stort set bruger dobbelt så meget strøm som en dansk husholdning.

Man kan også sammenligne CO2-produktionen fra spam mails med udslippet fra 3,1 mio. tørstige personbiler, der årligt brænder over syv milliarder liter benzin af.

Det høje energiforbrug skabes både i forbindelse med afsendelsen af de ufatteligt mange spammails – i såvel servere som personlige computere – og ikke mindst når modtagere kigger på og sletter de spam mails, som et spam filter ikke har samlet op.

En enkelt spam mail skulle således forbruge nogenlunde lige så meget energi, som en personbil bruger på at køre en enkelt meter. Men når man ganger det hele op, svarer det årlige energiforbrug til en bil, der kører 1,6 mio. gange rundt om Jorden.

Ifølge rapporten med titlen "The Carbon Footprint of e-mail Spam" har vi dog ganske meget at takke de eksisterende spamfiltre for. Uden dem ville energiforbruget og dermed også CO2-produktionen nemlig være over fire gange højere.

Alligevel hævder rapporten, at omtrent en femtedel af al den energi, som en virksomhed i mellemstørrelsen bruger på at håndtere e-mails, kan forbindes med spam.

McAfee-rapporten konkluderer i øvrigt, at det langt mest effektive spam- og dermed CO2-bekæmpende middel er at gå direkte til kilden.

Da amerikanske myndigheder i november i fjor lukkede internetleverandøren McColo, der var berygtet for sine forbindelser til spammere, faldt det globale spam-output dagen efter med hele 70 procent., svarende til at man pludselig havde fjernet 2,2 miollioner biler fra vejene.