Sociolog: Smukke­ kvinder undertrykkes­ i Skandinavien

Flotte mennesker har mere succes, men i Skandinavien holder en puritansk kultur de smukke tilbage, siger sociologen Catherine Hakim. Ifølge forskeren skal især kvinder lære at bruge udseendet for at komme frem.

Læs mere
Fold sammen

Idealet er et symmetrisk ansigt; som spejlede den ene side sig i den anden. Huden glat og jævn; helst uden fregner. En trænet krop, markeret og rund de rigtige steder.

Det kan betale sig at ligne en moderne udgave af oldtidens Afrodite eller Adonis, for jo flere af ovenstående træk, du besidder, desto større er dine chancer for succes både i arbejdslivet og privat.

Britiske dr. Catherine Hakim, som forsker i udseendets betydning og i denne uge gæster København, sammenfatter blandt andet ovenstående fysiske kvaliteter som »erotisk kapital«. Og det er kvaliteter, hun mener, især kvinder i højere grad skal udnytte for at positionere sig selv.Den britiske sociolog forklarer, at menneskets hjerne ifølge al forskning på området er programmet til at reagere positivt på eksempelvis symmetriske ansigter og veltrænede kroppe. Det er derfor, »livet er så meget lettere«, hvis du ser godt ud, siger hun:

»Selvfølgelig er smukke mennesker mere succesfulde – de tjener flere penge og har flere venner. Det er åbenlyst. Folk behandler systematisk mennesker, der ser godt ud, bedre, end hvis de var grimme. Og lad os se det i øjnene: Nogle mennesker er grimme,« siger Catherine Hakim.

Sociologen er denne uge i Danmark for at holde gæsteforelæsning torsdag på Roskilde Universitet og Statens Institut for Folkesundhed.

I den anledning sætter hun sit selvopfundne begreb »erotisk kapital« i skandinavisk kontekst.

For uanset hvordan vi vender og drejer det her i Norden, spiller udseendet en rolle, siger Catherine Hakim.

»Der er en tendens til at behandle seksualitet, sensualitet, skønhed og elegance som enten irrelevant eller overfladisk i det nordlige Europa, i de puritanske lande. Men selv i kulturer, hvor man anser skønhed for at være uden værdi, bliver attraktive personer behandlet bedre og tjener flere penge,« siger Catherine Hakim.

Ifølge sociologen er skandinaverne derfor nødt til at indse, at skønhed er en menneskelig kvalitet på linje med intelligens, højde eller uddannelsesniveau.

»Kulturen i de skandinaviske lande er generelt at tale det at se godt ud ned og lade som om, det ikke har værdi. Kernen i mit budskab er, at det at se godt ud giver både sociale fordele og har økonomisk værdi – og det er vi nødt til at anerkende,« siger hun.

Puritanismen undertrykker kvinder

Forskeren går endda så langt som til at sige, at den nordiske måde ikke at anerkende skønhed som et moralsk accepteret træk ved mennesker ligefrem virker kvindeundertrykkende.

»Fordi kvinder i den puritanske kultur hele deres liv har fået at vide, at skønhed er overfladisk. Vær en god kvinde, og husk, at skønhed kun er udenpå og ikke har nogen værdi, så kommer du i himmelen. Det har holdt kvinder tilbage i årevis,« siger hun og peger på, at kvinder generelt bruger mere tid og penge end mænd på deres udseende.

»Folk – og især kvinder – er flove over at indrømme, at de bruger tid på at se godt ud. Det er, som om det til en vis grad ikke er socialt acceptabelt at bruge masser af penge hos frisøren eller på makeup og tøj, for skønheden bør være naturlig. Derfor har folk tit en negativ indstilling til at investere i erotisk kapital,« siger Catherine Hakim med henvisning til hendes eget begreb, som sidestiller skønheden med andre former for sociologisk kapital.

Hun forklarer, at flovheden er den første barriere, man må overkomme, hvis man vil have del i de smukkes fordele:

»Alle, som ser godt ud, har investeret i det. Se på George Clooney. Han var ikke specielt flot, da han var yngre. Men han holder sig i form, forstår at klæde sig elegant og har en dyr frisør. Han har med andre ord investeret,« siger hun og retter en opfordring til de skandinaviske kvinder – for deres eget og samfundets bedste.

»Hold op med at føle skyld over at bruge penge på dit udseende og tøj. Det er meget vigtigt: Vær stolt af dig selv, når du ser godt ud. Hvis du ser godt ud på dit arbejde, betyder det ikke, at du er forfængelig eller overfladisk. Det betyder bare, at du bliver mere effektiv, fordi du får mere positiv respons fra folk,« siger Catherine Hakim. Første gang, hun præsenterede sin teori om den erotiske kapital, var i 2011 med bogen »Honey Money: The Power of Erotic Capital«, som blev kritiseret i blandt andet den britiske avis The Independent. Her noterede en skribent forfærdet, at Catherine Hakim udstiller Silvio Berlusconis kvinder som rollemodeller og »endda råder attraktive, fattige studerende til at sælge sig selv mere aggressivt på markedspladsen«.

Ikke desto mindre bygger den britiske sociolog sine observationer på forskning i smukke menneskers fordele fra lande som Sydafrika, USA, England, Japan, Kina og Thailand. Og her viser statistikken entydigt, siger hun, at mennesker, som er smukkere end gennemsnittet, tjener flere penge end deres mindre præsentable medmennesker. Ifølge forskeren op mod 17 procent mere for mænd og 12 procent for kvinder, som ifølge forskeren altså ikke udnytter det fulde potentiale.

Gener gør det ikke alene

Catherine Hakim understreger dog, at skønheden ikke alene er genetisk bestemt, og at op mod halvdelen af værket handler om at gøre et stykke arbejde for at se præsentabel ud.

Sociologen understreger, at der ikke findes data fra Danmark om betydningen af skønhed i forskellige henseender. Men ifølge forskeren er der tale om en almenmenneskelig mekanisme, som varierer marginalt fra kultur til kultur. Heldigvis for en del af skandinaverne, tilføjer hun:

»Det er ikke tilfældigt, at Tiger Woods, en meget succesfuld sportsmand og milliardær, valgte en skandinavisk kone. Hun har forladt ham nu, men det er et godt eksempel på, hvad en succesfuld mand vil have. En smuk, blond skandinavisk partner.«

Jeg tror, at nogle danske kvinder vil protestere mod at blive reduceret til et trofæ på den måde.

»Hvad så med mænd, som er trofæer for succesfulde kvinder? Der er et stort marked dér, som mænd har overset. I Kina, eksempelvis, er både mænd og kvinder fuldstændigt åbne om det. De anerkender, at skønhed har en værdi og siger åbent, at de leder efter velhavende parterne.«

Virker det ikke også lidt overfladisk?

»Det synes jeg ikke. Selvfølgelig, hvis du er en forfærdelig person, vil ingen kunne lide dig, selv om du ser godt ud. Skønhed er en kombination af sociale kompetencer og god fysik. Hvis du ikke har gode manerer og kan begå dig godt socialt, nytter det ikke,« siger Catherine Hakim.

»Et smukt ansigt er ikke nok i sig selv,« tilføjer hun.

Catherine Hakim. Fold sammen
Læs mere