Socialdemokratiet ønsker flyafgifter: Deres støtteparti vil hæve prisen med op mod 1.000 kroner

Socialdemokratiet er vendt på en tallerken og vil nu gerne indføre afgifter på flybilletter. Det glæder Enhedslisten, der ønsker at få flyrejsende til at betale op mod 1.000 kroner ekstra.

Enhedslisten ønsker at få flyrejsende til at betale op mod 1.000 kroner ekstra. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Transportminister Benny Engelbrecht (S) gør det nu klart, at socialdemokraterne er åbne over for at indføre afgifter på flybilletter for at nå de røde partiers målsætning om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent inden 2030. Det skriver DR.

»Der er flere forskellige håndtag, som vi kan dreje på. For eksempel en passagerafgift, en brændstofafgift, en CO2-afgift eller et iblandingskrav,« siger ministeren i en kommentar til DR.

Socialdemokratiet har dermed ændret mening markant siden foråret. Her sagde deres daværende energi- og klimaordfører, Jens Joel, at flyafgifter ikke er en holdbar løsning på klimaproblemet.

»Vi har sagt, at vi ikke vil lave passager- eller kødafgifter, da man risikerer at vende den tunge ende nedad – og dermed beder dem med den mindste pengepung om at betale den største regning for klimakrisen. Men også fordi vi faktisk frygter, at det ikke er nok til at få dem, der flyver allermest og har flest penge, til at reagere på det,« sagde Jens Joel til Ingeniøren i maj.

1.000 kroner

Socialdemokratiets kovending vækker glæde hos SF og Enhedslisten, der længe har villet indføre afgift på flybilletter.

Jeg er rigtig glad for, at Socialdemokratiet nu har meldt ud, at der skal ske noget. Vi må finde en fælles løsning,« siger Mai Villadsen, Enhedslistens klimaordfører, til Berlingske:

»Det er vigtigt for os, fordi vi kan se, at udledningerne fra fly bare stiger og stiger, og det er jo ikke holdbart, når vi om meget få år skal have reduceret vores udledning.«

Enhedslisten ønsker at indføre afgifter, der stiger i pris, jo flere gange man flyver om året. Den første årlige flyvetur skal koste 150 kroner ekstra, mens gentagne flyveture skal koste op mod 1.000 kroner ekstra, hvis man flyver langt på business class.

»Flysektoren er en af de eneste sektorer, som bliver ved med at udlede mere og mere CO2, og det skal der gøres noget ved. Det vigtigste er at ramme de største klimasyndere – dem, som flyver allermest. Men afgifterne skal heller ikke stikke af fra de andre lande, så man i stedet skubber trafikken rundt i Europa,« siger Mai Villadsen.

Prisforskellene på afgifterne skal være med til at sørge for, at de højere priser ikke rammer de dårligst stillede.

»Det må ikke ramme socialt skævt. Det kunne man risikere, hvis man lavede en flad afgift, der ramte alle lige meget,« siger hun, og uddyber Enhedslistens sociale indsats:

»Vi har to greb, som skal modarbejde den sociale skævhed. Afgiften er progressiv, idet prisen stiger, jo mere du flyver. Samtidig omfordeler vi via den grønne check, så de fleste af de penge, som afgifterne tjener ind, ryger tilbage igen i den grønne check, som går til dem, der har mindst i vores samfund. På den måde kan man udligne socialt samtidig med, at man indfører en forbrugsafgift,« siger Mai Villadsen.