Social arv giver stor karakterforskel

For første gang i Danmark er det blevet undersøgt, hvor stor betydning den sociale arv har for karakterniveauet for børn i folkeskolen.

Foto: Linda Henriksen

Mens 20 procent af de børn, der har den svageste baggrund, får 4,7 i snit til folkeskolens afgangsprøve, scorer resten af børnene i kommunen 6,3 i snit, skriver Politiken onsdag.

Det viser en endnu ikke offentliggjort kvalitetsrapport fra Københavns Kommune. Rapporten omfatter alle elever i Københavns folkeskoler, der tog 9.-klasses afgangsprøve i år. Ved at sammenholde elevernes karakterer med deres såkaldte socioøkonomiske baggrund - der omfatter forældrenes uddannelsesniveau, job og indkomst - kunne eksperterne bag rapporten se effekten af social arv.

LÆS OGSÅ: Her er Danmarks bedste skoleguide

»Forskellen er overraskende stor«, siger pædagogisk konsulent i børne- og ungdomsforvaltningen Claus Detlef til Politiken.

Han har været med til at lave undersøgelsen.»Det bekræfter, at den vigtigste indikator for succes er den baggrund, som børnene har med hjemmefra. Men det fritager ikke skolerne for deres ansvar«, forklarer han og tilføjer: »Rapporten omfatter kun eleverne i 9. klasse, men der er ingen tvivl om, at der vil være et tilsvarende antal børn, der scorer lige så ringe på alle klassetrin«, siger han til Politiken.

Professor ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Mads Meier Jæger kalder karakterforskellen »meget, meget høj«.»Vi ved, at den dannelse, man har med hjemmefra, betyder meget for, at man forstår, hvad der foregår i skolen. Og at veluddannede leger mere med deres børn, taler mere med dem og fortæller flere historier. Det gør en kæmpe forskel«, siger han til Politiken.