Snart lyder sirenen på en helt ny måde
Fra april vil du få en advarsel direkte på din mobiltelefon, hvis der sker en større ulykke eller en katastrofe nær dig.
Fra april vil du få en advarsel direkte på din mobiltelefon, hvis der sker en større ulykke eller en katastrofe nær dig.
Uuuuuuuuuuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!
Den velkendte sirene fra byens tage, som hyler hvert år først i maj, hvor advarselssystemet testes, får fremover en ny digital makker.
Fra april vil danskerne få sirenen direkte på deres mobiltelefon, hvis der sker større ulykker, katastrofer eller kriser.
Det oplyser Beredskabsstyrelsen, som står for driften af det nye mobilbaserede varslingssystem, i en pressemeddelelse.
Hensigten er, at borgerne bliver informeret hurtigere og bedre, hvis de befinder sig i en farezone.
Det gælder eksempelvis, hvis der skulle ske et gasudslip nær dig, eller i tilfælde af krig.
Systemet fungerer sådan, at Rigspolitiet sender en advarsel ud til de respektive telemaster i det ramte område, og beskeden vil blive distribueret og dukke op på din skærm, hvis du befinder dig i området.
Lyden fra sirenen lyder hverken som den velkendte sirene fra tagene eller som en almindelig sms, men har en intens, høj tone med korte pauser, som vil fortsætte, indtil du slår den fra ved at trykke på beskeden.
»Sirenen oplyser i korte træk om situationen, og hvad du skal gøre,« lyder det i Beredskabsstyrelsens kampagne, som begynder i dag.
Trods ordet »skal« vil der være tale om anbefalinger. Borgerne har ikke juridisk pligt til at følge opfordringerne, som eksempelvis kan handle om at gå inden døre i tilfælde af gasudslip.
Du behøver ikke at foretage dig noget for at kunne modtage meddelelserne, men du kan ikke slå advarslerne fra på forhånd, fremgår det. Har du en nyere mobiltelefon, vil du automatisk modtage eventuelle advarsler. På sirenen.dk kan du se, om din mobiltelefon er ny nok.
Systemet bygger på den såkaldte cell broadcast-teknologi, og det betyder, at data kun sendes én vej og således modtages anonymt, og at ingen data indsamles om borgerne, forsikrer myndighederne.
Systemet er en udmøntning af det teledirektiv, som EU vedtog i 2018, der pålagde Danmark og andre EU-lande at etablere offentlig varsling gennem mobile enheder.
Ifølge direktivet skulle systemet være indført allerede i juni 2022.
Det er Forsvarsministeriet, som i samarbejde andre ministerier har stået for anskaffelse og implementering af systemet. Systemet drives af Beredskabsstyrelsen i samarbejde med Rigspolitiet og de private mobilnetværksoperatører i Danmark.