Med de covidrelaterede rejserestriktioner er en tur på Statens Museum for Kunst et af de steder, du kan komme tættest på en følelse af at være havnet i en stor klassisk metropol.
Alene turen op ad trappen til svingdøren giver et godt sus i skørterne. Inden døre viser hypede performance- og videokunstnere deres værker i x-rummet, mens musik, talks, billedkunstskoler for børn, sprogskoler for udlændinge og tilbagelænede fredagsbar-arrangementer folder sig lifligt ud i alle hjørner af den tilbyggede skulpturgade, hvor dele af Danh Vos opdelte frihedsgudinde blandt andet har taget bo.
Her er stort opslåede udstillinger med samtidskunstens toneangivende navne i stueetagen – og netop nu deres »Kirchner og Nolde til diskussion«-udstilling, der med greb hentet fra antropologiske- og kulturhistoriske museer og en kontekst, som læner sig op ad samtidens fokus på identitetspolitik, har skabt stor diskussion hertillands.
Und dig selv en besøgsdag, hvor du sløjfer de skiftende udstillinger, og bevæg dig op gennem museets etager og se, hvad SMKs permanente udstillinger byder på. Måske du, som jeg, vil blive fængslet af et værk eller to, som du må vende tilbage til igen og igen. SMK har netop købt 100 samtidskunstværker – deriblandt skulpturer af Nina Beier og Kirsten Justesen og et bølgende vævet værk af 96-årige Inge Bjørn, som lige nu indgår i en særudstilling og i fremtiden kommer til at storskryde i husets moderne samling.
Statens Museum for Kunst