Smartphonen får hjernen til at holde døgnåbent

Smartphonen har skabt en ny, hektisk arbejdskultur, hvor vi, uden at stille spørgsmål, accepterer altid at være online. Udviklingen har vidtrækkende konsekvenser, og både lønmodtagere og arbejdsgivere bør erkende, at den lysende smartphone har en mørk bagside, mener inter­nationalt anerkendte forskere.

En kvinde snakker i telefon mens hun kører bil. Fold sammen
Læs mere
Foto: 10150 PONTUS LUNDAHL / SCANPIX
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kan du genkende følgende situationer: Du tjekker din e-mail i supermarkedet, ved spisebordet og i sengen. Du er mindre effektiv på arbejde, fordi du har svært ved at fokusere på én ting ad gangen. Du føler dig skyldig, fordi du kun har lyttet med et halvt øre til dit barn den seneste time.

Disse er symptomer på den nye, stressede virkelighed, som er affødt af et liv med smartphones, hvor vi er online 24 timer i døgnet. Med smartphonen følger en konstant forventning om at være online og tilgængelig i og uden for arbejdstiden. Mange er stressede uden at vide det, fordi de med bind for øjnene er gået den usunde smartphonekultur i møde.

»Problemet er enormt, og det rammer meget, meget bredt. Smartphonen har befriet os fra kontorets lænker, og den får os til at føle, at vi kan arbejde hvor som helst og når som helst. Men vi er blevet forført af alle smartphonens fordele og stiller ikke spørgsmål ved prisen, vi betaler, når vi velvilligt bøjer os for arbejdsgivernes forventninger til, at vi er tilgængelige dag og nat,« siger professor Leslie Perlow, der underviser i lederskab på Harvard Business School og er forfatter til bogen »Sleeping with my smartphone«, der har modtaget stor ros i internationale tidsskrifter som The Economist og Forbes Magazine.

»Konsekvenserne er mange, når vores tanker hele tiden flakker. Det kan være skadeligt for vores koncentrationsevne og dermed også skadeligt for vores produktivitet på arbejdet. Vi kan altid lige udskyde opgaver, fordi vi ved, at folk er tilgængelige via smartphones senere på dagen. Og det kan skade kvaliteten af den tid, vi bruger med familie og venner,« siger hun.

Stressen kommer snigende

Ifølge professor Scott W. Campbell, der forsker i mobilteknologi ved Michigan University, er det blevet normen at være tilgængelig via smartphonen. Derfor tror mange mennesker, at den konstante, stikkende følelse af stress er en normaltilstand.

»Det at tjekke sin smartphone for beskeder og emails konstant er blevet noget rituelt, en vane, som er svær at bryde. For mange er resultatet en lumsk form for stress, der kommer snigende. Ironien er, at hvis man fjerner smartphonen, resulterer det i endnu mere stress, angst eller panik. Første skridt mod løsningen er at blive opmærksom på problemet,« siger professoren, der mener, at især de unge, som er vokset op med smartphones, har svært ved at mærke, at de er stressede simpelthen fordi, de aldrig har prøvet andet.

Men store virksomheder tager problemet seriøst. I februar afholdes konferencen Wisdom 2.0 i San Francisco, hvor en række af Silicon Valleys giganter såsom Facebook, Google, Apple og Twitter er repræsenteret for at diskutere, hvordan mennesker kan leve et sundt, afbalanceret liv i den digitale tidsalder.

Richard Fernandez, udviklingsdirektør I Google, har kaldt mødet »det måske vigtigste i vor tid.« Og bemærkelsesværdigt er det, at firmaer, der tjener penge på, at folk er online, begynder at tage ansvar. Blandt andet diskuteres det på konferencen, hvordan man med meditationsformen »mindfulness« kan gøre medarbejdere bedre til at koble af og derved mindske stress.

I Danmark er hundredevis af firmaer hoppet med på bølgen, heriblandt Carlsberg, Novo Nordisk og Nykredit, der alle sender deres ansatte på kurser i mindfulness.

Ifølge eksperter er det dog en uholdbar løsning at råde folk til ikke at bruge smartphonen. Det er den simpelthen blevet for vigtig en del af vores liv til. Som den teknologikyndige Alexis Madrigal, seniorredaktør på magasinet The Atlantic, har bemærket, ville det være sammenligneligt med, »hvis fabriksarbejdere i 1900-tallet bebrejdede uret for længden af deres arbejdsdage«.

Teknologi løser teknologiproblemer

På Standford University i USA oprettede man i 2011 det såkaldte Calming Technology Lab, hvor studerende designer teknologier, der kan reducere den voksende stresskultur, som vores moderne teknologi har skabt. Der udvikles blandt andet programmet »Breath­Aware« til computere og smartphones, der kontrollerer brugerens vejrtrækning og advarer, hvis der registreres stresssymptomer, ligesom e-mailprogrammet »Mail0«, der prøver at nytænke, hvordan e-mails bør bruges i fremtiden. Programmet holder øje med brugerens e-mailvaner og sørger for, at beskederne bliver læst på en afstressende måde, uden at de hober sig op.

Ifølge Neema Moraveji, leder af Calming Technology Lab, er stress »et voksende problem«, som hæmmer medarbejdernes produktivitet.

»Smartphones er interaktive medier, som giver feedback og skaber en afhængighed. Når folk altid interagerer med telefonen i fritiden og i arbejdstiden, har det en pris. Det gør os ufokuserede, og det kan skabe en usund form for stress, der hæmmer hjernens kognitive funktion, hvilket ikke er optimalt, hvis man vil være produktiv i sin arbejdstid,« siger han og tilføjer:

»Individer kan selv løse problemet ved at blive opmærksomme på det og lede efter løsninger som mindfulness eller brug af »afslappende teknologier«, som vil blive en stor trend om kort tid.«

»Det er et strukturelt problem«

Ikke alle tror dog på, at individet kan løse problemerne på egen hånd. Ifølge professor Leslie Perlow, underviser i lederskab på Harvard Business School, er hverken mindfulness-teknikker eller »afslappende teknologier« løsningen. Stresskulturen er nemlig et strukturelt problem. Ikke et individuelt.

»Hvis man kobler af og slukker telefonen, gør resten af verden det ikke. Beskeder hober sig op, hvilket giver mere stress. Der er mange selvhjælpsråd, som hjælper folk med at eksistere i et usundt system, men hvis vi virkelig skal løse problemet, skal vi tænke over, hvordan vi ændrer systemet. Arbejdsgivere og medarbejdere bør arbejde sammen om at skabe et miljø, som begge parter kan tolerere og trives i. Vi er trådt ind i en ny virkelighed.«