SLV: Vi har ikke spurgt SAS

Statens Luftfartsvæsen (SLV) har som øverste myndighed i Danmark ansvaret for tilsyn med flysikkerheden. Men SLV har ikke spurgt SAS, om regler og standarder blev fulgt, da SAS-mekanikerne skiftede og ændrede en ventil på Dash-flyet Asta Viking.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Nej, det har vi ikke kigget på. Vi afventer Havarikommissionens rapport,« siger afdelingschef Per Veingberg på spørgsmålet, om SLV har fulgt op på de spørgsmål, som Peter Udsen rejste for knap halvandet år siden.
»Der er detaljerede regler for, hvad flymekanikere må foretage sig med forskellige reservedele, når de reparerer og vedligeholder flyene. Men om SAS’ mekanikere har arbejdet i henhold til reglerne, da de byttede om på ventilerne i Dash-flyets landingsstel, har vi ikke fundet grundlag for at undersøge nærmere.«

Hvorfor spørger I ikke SAS?
»Hvad tror du, at SAS’ svar på det vil være?«

Øh …
»SAS vil selvfølgelig sige ’ja’, alt er foregået i henhold til reglerne. Men jeg er heller ikke i tvivl om, at SAS har sørget for, at alt er OK. Vi har gennemgået en masse dokumenter og andet materiale, og der er intet, der tyder på, at tingene ikke er foregået, som de skulle.«

Eksperter mener, at SLV burde have bedt SAS om en såkaldt quality investigation report, altså SAS’ egen interne undersøgelse af ventilskiftet?
»Det er rigtigt, at den mulighed foreligger. På baggrund af de foreliggende oplysninger har vi ikke fundet det nødvendigt, og vi afventer nu den endelige redegørelse fra Havarikommissionen.«

Men din specialist på området, Peter Udsen, gjorde opmærksom på, at der var tale om en dårlig vedligeholdelseskultur hos SAS og satte spørgsmålstegn ved, om reservedele blev testet og tjekket, som de skulle?
»Nu er det sådan, at jeg selv, før jeg blev afdelingsleder, var chef for Luftdygtighedskontoret, som Peter Udsen var kontorchef for, så Peter Udsen vidste ikke mere om det end jeg. Og i vores hierarkiske system er det så mig, der bestemmer. Peter Udsen og jeg har været uenige om nogle ting, og han har siden valgt at fratræde sin stilling.«

Har SLV orienteret Havarikommissionen om Peter Udsens vurdering af SAS’ vedligeholdelseskultur?
»Havarikommissionen er en selvstændig organisation, der gennemfører uvildige undersøgelser af bla. flyhavarier og -hændelser. Vi blander os ikke i deres arbejde, men svarer naturligvis på eventuelle spørgsmål.«