Skrottet transport-kort giver massive prisstigninger: Nu går minister ind i sagen

Pensionistkortet til offentlig transport er blevet skrinlagt for at gøre det billigere. I visse tilfælde sker det modsatte, og ældre kan se frem til prisstigninger på over 200 procent. Ældre Sagen savner svar, og transportministeren går nu ind i sagen.

Visse pensionister i København kommer fremover til at skulle punge ud, når pensionskortet til offentlig transport bliver sløjfet. Det bekymrer Ældre Sagen, der med stor alvor ser på de ældres ringere vilkår for at benytte sig af kollektive transportmuligheder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

»Mimrekortet« har mange af landets ældre den seneste tid holdt særligt godt øje med.

For pensionistkortet til offentlig transport er blevet skrinlagt, og mens det er gode nyheder for de flestes pengepung, kommer det for andre til at betyde en ganske massiv prisstigning. Især for hovedstadsområdets pensionister.

I dag kan pensionister få rabat, hvis de køber en billet, men billetterne er typisk 25 procent dyrere, end hvis man benytter rejsekortet, som ikke har rabatter.

Derfor valgte DSB, Movia og Metroselskabet at udfase pensionistkortet og lægge rabatterne over på rejsekortet, hvor pensionister får 40 procent rabat. Alligevel kan det ende med at blive dyrt for nogle.

»Vi råber vagt i gevær, fordi det er meget voldsomme prisstigninger og fra den ene dag til den anden et helt andet produkt. Vi er meget bekymrede for den gruppe, der er afhængig af pensionistkortet, for hvis man har en begrænset økonomi, er man dybt afhængig af at vide, at man har til transport hver måned,« lyder det fra Rikke Hamfeldt, seniorkonsulent i Ældre Sagen.

Pensionistkortene bliver i dag brugt af 70.000 ældre i hovedstadsområdet og 72.000 i Movias dækningsområde. Det er et tremåneders kort, hvor man ikke skal tjekke ud eller ind, men hvor man får gode rabatter på den kollektive trafik.

Movia har beregnet, at med skrinlægningen af pensionistkortet vil 59.000 af de ældre opleve takststigninger, og 28.000 af dem vil opleve takststigninger på over 50 procent.

9.000 pensionister vil opleve takststigninger på over 200 procent.

Ældre Sagen har i den seneste uges tid bedt transportministerens involvere sig i sagen.

I går slog transportminister Benny Engelbrecht (S) så fast på Facebook, at takstændringer »skal gøres rimeligt«, og skriver:

»Jeg har derfor bedt DOT, der har ansvaret for de rabatter, der bliver givet i den kollektive trafik, redegøre nærmere for deres beslutning. Jeg vil blandt andet bede dem uddybe, om de har overvejet alternative løsninger.«

Ældre Sagen fortæller, at de synes, at »det er positivt, at ministeren (Benny Engelbrecht, red.) vil gå ind i sagen«, men de håber stadig på konkrete ændringer.

»Vi foreslår konkret, at man udsætter den her ordning og afdækker, om der er bedre løsninger. Vi foreslår, at man kan lave en overgangsordning for de nuværende kortholdere eller måske lægger procentfordelingen anderledes,« siger Rikke Hamfeldt:

»Jeg forstår godt baggrunden for, at man laver det her. Man rammer bare en gruppe meget hårdt med meget kort varsel. Mange i den sårbare gruppe i hovedstadsområdet har ikke bil, og de er meget afhængige af den kollektive trafik. De skal så afveje, om de har råd til eksempelvis sociale aktiviteter.«