Skolerne får nyt værktøj mod deling af nøgenbilleder

Et nyt etisk kodeks mod deling af krænkende materiale fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling kræver, at skolerne tager ansvar for elevernes deling af nøgenbilleder.

Foto: DADO RUVIC. Skolerne får nyt værktøj mod deling af nøgenbilleder
Læs mere
Fold sammen

»Jeg har engang været så dum og sende billeder af mig selv, fordi jeg var stiv og ikke vidste, hvad jeg lavede. Så har jeg haft sendt nogle få topløse billeder til en dreng fra England. Han har så fundet mig på Facebook, og jeg ved ikke hvordan. Nu truer han mig med at sende billederne til mine venner, hvis ikke jeg gør, som han siger. Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre.«

Sådan lyder et af case-eksemplerne i det etiske kodeks mod deling af krænkende materiale, som minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby (V) offentliggjorde i dag. Kodekset skal give lærere, ledere og forældre på ungdomsuddannelserne en række anbefalinger til, hvordan de bedst muligt håndterer forskellige problematikker, der blandt andet opstår på sociale medier.

»Det er fuldstændig uacceptabelt og mange gange også ulovligt at dele krænkende billeder af andre på nettet. Med det etiske kodeks bliver det nemmere for både elever, lærere og forældre at droppe den berøringsangst og usikkerhed, som mange har overfor at reagere på deling af krænkende materiale på nettet,« siger Ellen Trane Nørby i en meddelelse.

Foto: Flemming Leitorp. Ellen Trane Nørby Ellen Trane Norby Fold sammen
Læs mere

Det er de mange historier i medierne om de især unge piger, der har fået delt intime billeder uden deres samtykke, som har fået ministeren til at nedsætte en arbejdsgruppe, der består af elev- og lederrepræsentanter fra ungdomsuddannelserne. En af dem er næstforkvinde i Danske Gymnasieelevers Sammenslutninge, Anne Eskelund.

»Det er vigtigt for os elever at få skabt en kultur, hvor man ikke kan høste social anerkendelse på at krænke medstuderende på nettet. Men mange elever og elevråd er ikke rustet til at handle, når der sker deling af krænkende materiale på skolen eller i deres omgangskreds. Derfor er jeg utrolig glad for, at vi nu har lavet nogle konkrete handlingsanvisninger, som man kan bruge ude på skolerne,« siger hun.

I kodekset fremhæves blandt andet Øregård Gymnasium som et eksempel på en skole, der arbejder med at være tydelige og synlige om, hvordan man begår sig sikkert på nettet. Her har elevrådet blandt andet udarbejdet en it-sikkerhedspolitik for eleverne, som også har fået undervisning i, hvor nemt det er at hacke andre, og hvor meget man kan finde om hinanden på nettet.

Alle 1.g-elever gennemgår desuden et forløb med Center for Digital Dannelse, hvor de taler om bl.a. digitale fællesskaber og digitale fodspor. Forløbet munder ud i et regelsæt for fod netetik, som hver klasse udarbejder.

Derudover får Øregård Gymnasiums elever praktisk hjælp til at optimere sikkerheden på deres egne computere, og hvis uheldet endelig skulle være ude, har gymnasiet udvalgt it-chefen som kontaktperson. Hvis en elev er blevet krænket på de sociale medier kan it-chefen så assistere med kontakt til eksterne eksperter og instanser, der kan hjælpe med at fjerne materiale og stoppe udbredelse.

Det er netop sådanne tiltag, som kodekset skal inspirere andre ungdomsuddannelser til at indføre.

1. Vær tydelig om skolens værdier

»Det er derfor afgørende, at skolen er tydelig om dens regler for, hvordan vi omgås hinanden – både på skolen og på nettet: Vi skal ikke dele noget på nettet, som vi ikke ville vise i skolens festsal.«

2. Tag ansvar for jeres fællæsskab - også uden for skolen

»Elevernes fællesskab stopper ikke ved skoleporten. Når elever udsættes for mobning eller deling af krænkende materiale på nettet, påvirker det deres trivsel i skolen. Det er derfor vigtigt at skabe en kultur, hvor alle passer på og tager ansvar for hinanden – både i skolen, uden for skolen og på de sociale medier. Det er ikke i orden at vende det blinde øje til, fordi det var uden for skolens grund, at en elev udviste grænseoverskridende adfærd over for en anden. Bliver der delt krænkende billeder af en elev på nettet, er det ledelsens opgave at gribe ind og elevernes ansvar at sige fra.«

3. Tænk dig om, før du deler

»Det er ikke de unge, der har gjort noget forkert, hvis andre deler krænkende materiale af dem mod deres vilje. Men alle har lov til at passe på sig selv og tænke sig om, før de deler. Hvad sker der med fortroligheden, hvis kæresteforholdet med den person, du har sendt nøgenbilleder til, går i stykker? Hvor grænseoverskridende er billedet for den unge, og er vedkommende let at identificere? Har den unge selv lyst til at sende nøgenbilleder, eller føler den unge sig presset til det?«

4. Vær klar, når skaden er sket

»Det er derfor vigtigt, at skolen straks reagerer, hvis skaden er sket. Delingen skal stoppes hurtigt, så billedet eller videoen kommer ud til færrest mulige personer, materialet skal fjernes, hvis det er muligt, og der skal følges op i klassen og på skolen. Det er skolens ansvar at få handlet hurtigt – uafhængigt af om delingen har været ulovlig eller blot grænseoverskridende. Det kræver, at skolen er klar til at handle, når skaden er sket.«

5. Det er faktisk ulovligt

»Det er vigtigt, at skolen bryder med den berøringsangst, der hidtil har været, hvis elever ulovligt deler krænkende materiale. Skolen skal handle konsekvent, hvis der sker noget ulovligt. Skolen skal støtte op om den unge, som er blevet krænket, og sammen med den unge og forældrene følge op på, om hændelsen skal anmeldes til politiet. Skolen skal desuden tage stilling til sanktionen over for den unge, der har delt. Det er ikke et spørgsmål om kan, men om skal.«

6. Vis respekt for den enkeltes privatliv

»Mange unge og voksne er vant til at dele billeder – ferie, fest og gruppebilleder – uden først at bede om samtykke. Der er derfor behov for at øge bevidstheden om, hvem der har retten til billeder på nettet. Man ejer ikke et billede, fordi man har fået det tilsendt. Vis altid respekt for den enkeltes privatliv.«

7. Stå fast på en lige netkultur

»Det er ikke kun i den hårde tone mellem unge, at der er forskel fra piger til drenge. Mange steder
eksisterer der desværre en shaming-kultur, hvor det er mere skamfuldt for piger end drenge at
få delt seksuelle billeder. Det er derfor vigtigt, at skolen sætter kritisk fokus på normer om køn og
står fast på en lige netkultur, hvor omgangstonen på de sociale medier ikke bygger på et sexistisk
sprogbrug.«

Kilde: Etisk kodeks mod deling af krænkende materiale