Skoleledere støtter Løkkes ønske om helhedsskole

Statsministeren blæser til kamp mod faggrænser og stramme rammer i skolesystemet. Mere diffentiering og mere samtænkning mellem skole, SFO og fritidsklubber, skal indføres. Landets skoleledere er positive.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen taler direkte til hjertet hos formanden for de danske skoleledere, Anders Balle, når han opfordrer landets folkeskoler til at sætte turbo på udviklingen af en helhedsskole, hvor indskoling, SFO og fritidsklubber tænkes sammen til en enkelt enhed:

»Jeg har i mange år talt for, at der er et uudnyttet potentiale i samarbejdet mellem skole og SFO,« siger Anders Balle:

»Med et øget samarbejde kan man give børnene mere sammenhæng i hverdagen og få større fokus på det enkelte barn.«

En kommende helhedsskole bør desuden indebære flere undervisningstimer end i dag, mener skoleledernes formand.

»Der er for mange kommuner, der har skåret undervisningstiden ned til et minimum. Hvis vi skal opfylde politikernes målsætning om, at 95 procent skal have en ungdomsuddannelse, skal der helt andre boller på suppen,« siger Anders Balle.

Knap så stor er begejstringen hos formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, som påpeger, at udviklingen visse steder er sat i gang:

»Jeg tror, vi skal respektere, at forskellige miljøer har forskellige behov. Nogle finder det afgørende, at der forskel på skole og fritid, og det argument kan jeg godt følge.«

Leg og læring følges ad
Lars Løkke Rasmussen lægger politisk pres på for, at landets kommuner og folkeskoler skal i gang med at tænke endnu mere frit, når det gælder det børneliv, der leves i det offentlige regi i skoler, SFOer og fritidsklubber. Løb og leg i dansktimerne kan være helt i orden.

»Mit yndlingseksempel er en lærer, som besluttede sig for, at når hendes elever mødte ind om morgenen, så startede de dagen med at løbe en tur. Hun havde dem godt nok i dansk, men hun sporede enorme faglige fremskridt. Det kan ikke få mig til at lave en lov, hvor alle elever skal løbe 20 minutter hver morgen, men vi skal lave en folkeskole, hvor vi tænker den dimension med ind,« siger Lars Løkke Rasmussen, der også er parat til at bryde med Venstres historiske modstand mod den såkaldte heldagsskole.

»Jeg er imod, at man skal være i armene på en pædagog hele dagen. Men jeg er bestemt ikke imod helhedstænkning, hvis der var nogle kommuner og institutioner, der troede på, at de kunne få mere ud af ressourcerne ved at tænke det i helheder,« siger han.

S og DF siger ja
Den vision vækker begejstring hos Socialdemokraternes uddannelsesordfører, Christine Antorini:

»Når man tænker leg og læring sammen på tværs, kan man få en meget bedre undervisning for alle, ikke bare for dem der har det svært i skolen,« siger hun.

Også DFs uddannelsesordfører, Marlene Harpsøe, er åben over for tanken om en helhedsskole:

»Men det må ikke gå ud over fagligheden,« siger hun.

De Konservatives Charlotte Dyremose er derimod skeptisk, hvis statsministeren »tænker på den socialdemokratiske model, hvor man vil beslaglægge børnenes dag helt til klokken 17, og hvor de ikke aner, hvornår de skal have matematik eller spille fodbold. Så er jeg arg modstander,« siger hun. Et tættere samarbejde mellem skole og SFO kan dog være en god idé, understreger hun.