Skoleelever: Vi skal bryde den sociale arv

Danske Skoleelever er yderst tilfredse med et nyt forsøgsprojekt, der skal hjælpe elever fra ikke-boglige hjem med at komme videre i uddannelsessystemet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er en særdeles god idé og ikke et sekund for sent at sætte ind for at hjælpe skoleelever, der ikke får støtte fra deres forældre.

Sådan lyder det fra Danske Skoleelever, efter Undervisningsministeriet har afsat 35,6 millioner kroner til et forsøg, der over de næste tre år skal hjælpe elever fra ikke-boglige hjem, så de bliver i stand til at tage en videregående uddannelse.

»Det er mega vigtigt at lave et projekt, der prøver at hjælpe de elever, der kommer med en svag social baggrund. For vi er i Danmark ikke helt så gode, som vi gerne ville være, til at bryde den sociale arv. Det er vigtigt, at skolen kan gribe ind og give alle lige forudsætninger,« siger Miranda Wernay Dagsson, formand for Danske Skolelever.

De seneste danske PISA-resultater viser ifølge Politiken, at mellem 15 til 17 procent af de 15-16-årige skoleelever er uden funktionelle læse- og problemløsningsfærdigheder.

Miranda Wernay Dagsson peger på, at det betyder noget i klasseværelserne.

»Hvis der sidder en bag i klassen, der ikke får hjælp med lektierne derhjemme, så skal man bruge ekstra tid på at hjælpe ham eller hende, og det betyder noget for klassen,« siger hun.