Skoleelever skal lære at begå sig digitalt uden at komme galt af sted

De seneste år har store sager om digitale krænkelser vakt opsigt. Det er vigtigt, at børn og unge lærer at bruge nettet, så de ikke får ubehagelige oplevelser, mener Emilie Wedell-Wedellsborg, head of sustainability i TDC Group.

TDC har sammen med Danske Skoleelever udviklet et undervisningsmateriale, der skal bidrage til skoleelevers digitale dannelse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kasper Palsnov/Ritzau Scanpix

»Du er lige begyndt at bruge Snapchat og modtager en dag et billede af en pige fra din klasse, som kun har underbukser på. Du synes, det er sjovt, men også pænt. Derfor tager du et screenshot af billedet og sender det videre til dine andre kammerater«.

»Men hvad er problemet i det?«

Eksemplet er et af de digitale dilemmaer, som elever fra 4. til 6. klasse er blevet stillet gennem undervisningsmateriale, som skal bidrage til børnenes digitale dannelse.

Ifølge TDC, der sammen med Danske Skoleelever står bag materialet, har det nu været brugt af en tredjedel af landets skoler.

Emilie Wedell-Wedellsborg, head of sustainability i TDC Group, mener, at det er vigtigt, at der er interesse for børns digitale dannelse.

»Det er ikke altid, børnene kender til digitale spilleregler eller forstår at tage spilleregler fra den virkelige verden med over i det digitale liv. Med materialet, som skoleelever har været med til at udvikle, prøver vi at gøre dem opmærksom på spillereglerne og prøver at få dem til at reflektere over dem,« siger hun.

Emilie Wedell-Wedellsborg, head of sustainability i TDC

»Vi har ikke nogen interesse i, at børn og unge får ubehagelige oplevelser på nettet.«


De seneste år har store sager om digitale krænkelser vakt opsigt i medierne.

I 2018 blev flere end tusind unge sigtet for at have delt seksuelle optagelser af to 15-årige i den såkaldte Umbrella-sag. I 2019 blev flere hundrede piger via e-boks informeret om, at der var blevet delt intime billeder af dem i et onlinekatalog.

»TDC spiller en stor rolle i digitalisering i Danmark, men vi vil også gerne tage et ansvar for, at digitaliseringen sker på en positiv måde. Vi har ikke nogen interesse i, at børn og unge får ubehagelige oplevelser på nettet,« siger Emilie Wedell-Wedellsborg.

Tal fra Red Barnet viser, at organisationen i 2019 fik tre gange så mange henvendelser om digitale krænkelser som året forinden.

Øjenåbner for børnene

Emilie Wedell-Wedellsborg fortæller, at der i undervisningsmaterialet også er øvelser, som skal hjælpe børnene med at forstå, hvordan teknologien hænger sammen – øvelser, hvor de skal vurdere, hvilken betydning forskellige emojis har, og øvelser, hvor de skal undersøge, hvor mange informationer de kan finde om hinanden på nettet.

»Det er ofte en stor øjenåbner for børnene, at der ligger virkelig meget information om dem, og at der måske ligger informationer, som de ikke har lyst til, at andre skal kende,« siger Emilie Wedell-Wedellsborg.

Hun fortæller, at der i marts også bliver præsenteret materiale for elever i indskolingen.

»Teknologien er blevet så nem at gå til, at selv små børn kan åbne en iPad og få adgang til hele YouTube med fingerspidserne. Derfor er det også relevant med undervisning, når man går i 2. eller 3. klasse,« siger hun.

Omkring 250 elever har givet feedback på materialet. Langt størstedelen af dem har ifølge TDC svaret, at de er enige eller meget enige i, at de er blevet klogere på, hvilke regler der gælder, når de deler billeder og videoer, og at de er enige eller meget enige i, at de er blevet mere trygge, når de færdes online.