Skoleelever leger sig til interesse for naturfag

Lav et kunstigt ben, der kan sparke en bold af sig selv eller skab dimsen, der hjælper de ældre på plejehjemmet i dagligdagen.

Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

22.000 elever fra 5. og 6. klasser landet over har de seneste uger grublet over opgaver og opfindelser indenfor naturfag.

En af dem er 12-årige Mathilde Olesen fra Tolstrup-Stenum Friskole ved Brønderslev, der sammen med sin gruppe har designet et jordskælvssikret hus.

Hun har nydt afbrækket fra den normale naturfagsundervisning.

- Man bliver sat på egne ben her. I normal undervisning sidder man på en stol, og skal lære om blade og hvordan naturen foregår. Her skal man regne ud, når der kommer et problem og hvordan det løses, siger hun til DR Nordjylland.

Ti ugers undervisning i opfindsomhed og innovation slutter med en naturfagsmaraton, som er en konkurrence, der samtidig gerne skal også øge interessen for naturvidenskab og teknologi, siger Nanna Seidelin, der direktør for Naturvidenskabernes Hus:

- Den skal helst vækkes og stimuleres på et tidligt tidspunkt i børnenes liv. På 5. og 6. klassetrin er de åbne og nysgerrige, og derfor kan naturfagene leges ind hos dem,
Erfaringerne fra tidligere år viser samtidig, at eleverne både tanker selvtillid, øger samarbejdsevnerne og får bedre kompetencer inden for problemløsning.