»Skoledagen kommer skævt i gang, når forældre stadig er i klassen ved timestart«

INTERVIEW: Landets skoler skal kommunikere tydeligere, at forældre står i vejen for læring, når de bliver hængende i klasseværelset, mener landsformand i Skole og Forældre, Mette With Hagensen.

Landsformand i Skole og Forældre, Mette With Hagensen Fold sammen
Læs mere
Foto: Lars Bertelsen Lars Bertelsen

Mette With Hagensen, genkender I problemet med forældre, som stadig er i klassen, efter klokken har ringet?

»Ja, lige så længe jeg kan huske tilbage, har det været en problemstilling, at forældre har svært ved at forlade skolen i tide. Det er især forældre til de yngste børn, som bliver, fordi de har været vant til at have en morgensnak med de voksne i vuggestue og børnehave, og så fører de den tradition videre over i skolelivet. Ofte, fordi det ikke bliver stoppet fra skolens side, og så står der en børnehaveklasseleder, som vil være flink over for forældre med spørgsmål, og derfor ikke får sagt, at nu skal jeg faktisk i gang med min undervisning.«

Hvorfor er det svært for forældre at gå?

»Det handler om, at vi har været vant til noget andet i daginstitutionen, og så interesserer vi os for vores børns skolegang. Vi vil gerne have en snak med de voksne, som er omkring vores børn, fordi vi har et stort engagement i børnene og deres skolegang. Det vigtige er så bare, at det engagement ikke ender med at forstyrre og gå udover klassens andre børn.«

Hvad skal skolerne gøre ved problematikken?

»Skolerne skal fortælle forældrene, hvordan morgenerne skal foregå og hvorfor. Sig helt tydeligt, at når klokken ringer, betyder det børn ind og forældre ud. Sig også, at det ikke betyder, at forældre ikke er velkomne på skolen, men at skoledagen kommer skævt i gang, når far og mor stadig er i klassen ved timestart. Det er vigtigt at få kommunikeret, at politikken eksisterer, fordi børnene skal lære noget i skoletiden, for den forklaring forstår langt de fleste forældre.«

Hvad med forældrene?

»De skal tænke tanken: Hvad betyder det, når jeg står her og snakker? Forstyrrer jeg noget, og kan jeg stille mit spørgsmål på Intra i stedet? Eller ringe til læreren om eftermiddagen? Så forældre skal vurdere, om det er ren hyggesnak eller et problem, som er så vigtigt for barnets skoledag, at der skal tages hånd om det nu og her.«