Skat vil sætte moms og årsopgørelser på skoleskemaet

Økonomi.Eleverne i 8.-9. klasse og gymnasiet skal til at lære om sort arbejde, told og fradrag. Skat har udviklet et digitalt undervisningskoncept, som når ud til landets lærere og undervisere midt i juni.

Først kræver det et par klik, som angiver køn, klassetrin og alder. For eksempel pige, 9. klasse, 15 år. Så klikker man sig videre. Feltet »Bag om skatten« står øverst og danner rammen om seks-syv opgaver med titler som »Hvad får vi for skattekronerne?«, »Finansiering af velfærdsstaten« og – hvis man er gymnasieelev – »Dit år med skat«.

Sådan er Skats nye digitale undervisningskoncept, »Skat på skoleskemaet«, opbygget. Ved først at læse en baggrundstekst får eleverne mulighed for at løse de opgaver, som de efterfølgende bliver stillet.

Når værktøjet kommer ud til lærere og undervisere midt i juni, er målet, at det skal hjælpe landets 8.-9. klasser og gymnasieelever med at blive klogere på, hvad skat betyder for samfundet og for privatøkonomien.

»Skat og finansiering af vores samfund er noget, der vedrører os alle. Derfor kan det her nye undervisningsmateriale forhåbentlig være med til at give de unge en viden om, hvordan de mange skattekroner fordeles og anvendes,« siger kundeservicedirektør i Skat, Merete Agergaard.

Materialet er udviklet i samarbejde med Undervisningsministeriet, der gennem læringskonsulenter i samfundsfag har været med til at sikre, at det opfylder målene på de forskellige undervisningsniveauer.

Det første fritidsjob

I de sidste år af folkeskolen og begyndelsen af gymnasiet får mange unge deres første fritidsjob. Derfor tror Merete Agergaard også, at det er det rette tidspunkt at sørge for, at de unge får et godt første møde med Skat.

»Vi tror, at hvis de unge har fået undervisning i skat og for eksempel allerede ved, hvad et frikort er, vil det være med til, at de får en god start på det at være skatteborger i Danmark,« siger Merete Agergaard.

Hun pointerer, at mange af de unge allerede efterspørger den slags undervisning. Det blev blandt andet klart, da Skat testede undervisningsmaterialet på omkring 100 folkeskoleelever på en workshop, hvor responsen fra eleverne var meget positiv.

Tidligere har Skat haft en gæstelærer-ordning, så det var muligt at få en medarbejder ud på skolerne og forklare eleverne om det samme, som nu kan findes i det digitale værktøj.

Formand for Danske Skoleelever, Jens Vase, synes også, at det digitale værktøj er en god idé. Selv om han måske ikke tror, at alle er parate til at vide alt om skat og finansiering i 8. klasse, er det smart, at skolerne kan undervise i det.

»Det virker som et godt værktøj, som man kan tage ind i undervisningen, når der er behov for det. Mange unge ved ikke særligt meget om det, så det er da fedt, hvis lærerne nemt kan undervise i det i for eksempel samfundsfag,« siger han.

God modtagelse fra forældre

Formand for foreningen Skole og Forældre, Mette With Hagensen, er meget positiv over for det nye materiale. Det er en del af skolens opgave at gøre børnene klar til at være borgere i Danmark, og her er det at forstå skat en vigtig ting, som ikke kun er forældrenes ansvar.

»I slutningen af folkeskolen får mange børn og unge et fritidsjob, og når de får deres første lønseddel, ved mange ikke, at de skal betale arbejdsmarkedsbidrag. Det er absolut relevant undervisning, for det vigtigt at kunne forstå, hvad det er for nogle bidrag, de skal betale,« siger hun.

Mette With Hansen peger på, at det er særligt relevant, at materialet er lavet til at bive anvendt i samfundsfagsundervisningen.

»Det er godt at have noget materiale at trække ned fra hylden, når man som lærer skal undervise i skat i matematik eller samfundsfag Det gør, at undervisningen også handler om noget, som kan bruges og er virkelighedsrelevant. At det er lavet af den myndighed, som det handler om, giver også en tillid til, at det er opdateret og retvisende.«

I gymnasieversionen af Skats materiale bliver der tilføjet en ekstra opgave, som skal gøre eleverne bekendt med begreber som fradrag, forskudsopgørelse og skattekort. Det er områder, som det er en god idé, at unge får undervisning i, mener forkvinde for Danske Gymnasieelever, Veronika Schultz.

»Det er noget, vi har efterspurgt. Som det er nu, er man afhængig af, om ens forældre har overblik over deres økonomi. Det er enormt socialt skævt. Ved at give undervisning i privatøkonomi kan man måske fange nogle elever, som ikke har lært det hjemmefra,« siger hun og understreger, at det er vigtigt, at det kommer ind på den rigtige måde. Men det er hun ikke i tvivl om, at lærerne kan sørge for.

»Vi har mange dygtige lærere, som sagtens kan koble det på det, som vi allerede skal lære. Derfor tror jeg ikke, at det kommer til at virke som endnu en helt ny ting, vi skal lære,« siger Veronika Schultz.