Skat kan være på vej mod ny IT-katastrofe

Første fase af et fælleseuropæisk toldsystem skal være på plads til foråret. Skat skal stå for den digitale omstilling, hvilket bekymrer både Skat og transportbranchen.

Foto: ERIK REFNER

Man kan ikke sige, at Skat har gode erfaringer med store IT-systemer. Endnu før der er fundet en løsning på det skandaleramte inddrivelsessystem EFI, står styrelsen overfor endnu en enorm opgave med digital omstilling, skriver Politiken.

Det er nemlig Skats opgave at indføre et digitalt toldsystem, der skal harmonisere EU-landenes behandling af told. Første fase af den gigantiske digitale omlægning skal være klar om bare syv måneder, men der er fortsat så stor usikkerhed om systemets detaljer og overgangsordninger, at projektet endnu ikke er kommet rigtig i gang.

Dermed står Skat over for endnu en potentiel IT-skandale, og det bekymrer transportbranchen, der vil have skatteminister Karsten Lauritzen (V) til at gå ind i sagen.

»Det virker på os, som om Skat er kommet frem til den erkendelse, at de IT-systemer, de har i forvejen, er så gamle og skrøbelige, at de ikke kan leve op til de nye digitale toldbestemmelser i EU. Dermed skal hele systemet opfindes på ny, og det bekymrer branchen, både fordi der er så kort en planlægningsperiode, fordi detaljerne stadig ikke er på plads, og fordi det er Skat, der har ansvaret for at få det hele til at fungere,« siger Henrik Beck, politik- og kommunikationeschef i brancheforeningen Danske Speditører, til Politiken.

Han henviser til de mange offentlige IT-skandaler, der har været i årenes løb - senest skandalen med EFI.

Skats egne medarbejdere er også bekymrede her midt i, at hele det digitale inddrivelsessystem er kollapset, fortæller Jørn Rise, formand for Dansk Told og Skatteforbund, der organiserer hovedparten af de ansatte i Skat.