Skarp 112-robot udbredes til hele landet – og den forstår nordjysk

Kunstig intelligens og en avanceret computer har vist sig at være bedre end 112-medarbejdere i Region Hovedstaden til at spotte tegn på hjertestop. Nu er den på vej ud i det øvrige land, hvor den skal kodes til at forstå lokale dialekter.

112-computer
De foreløbige resultater er gode, og viser næste måling samme tendens, udbredes robotterne til alarmcentraler i hele landet, oplyser udvalgsformand i Danske Regioner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix

Region Hovedstaden har haft gode erfaringer med en supercomputer, som lytter med på akut syges 112-opkald og lynhurtigt spotter mulige hjertestop. Så gode, at der nu tages skridt til at indføre systemet over hele landet.

Dette vil blandt andet kræve, at computeren kodes til at kunne forstå lokale dialekter blandt borgere, der ringer efter hjælp, hvilket sandsynligvis vil kunne lade sig gøre. I hvert fald tyder de første test af systemet på, at supercomputeren er så skarp, at den forstår nordjysk.

Det oplyser Danske Regioner, efter at Region Hovedstadens akutberedskab har præsteret opsigtsvækkende resultater i et forsøg med brug af kunstig intelligens – en computerrobot med superhukommelse – som har vist sig at være bedre end de sundhedsfaglige visitatorer til at spotte tegn på hjertestop blandt de hundredtusindvis af patienter, der i løbet af året ringer 112.

»Vores foreløbige resultater er gode, og viser næste måling samme tendens, bliver robotterne udbredt til alarmcentraler i hele landet. Hurtig hjælp er afgørende, for chancen for genoplivning falder med ti procent per minut uden hjælp. Og netop hurtig hjælp i kraft af førstehjælp og hjertestartere er vigtig,« siger udvalgsformand i Danske Regioner Sophie Hæstorp Andersen (S), der også er formand for regionsrådet i Region Hovedstaden.

De gode resultater er netop blevet publiceret i det medicinske tidsskrift Resuscitation. Her har forskerne gransket op mod 110.000 opkald til 112 i Region Hovedstaden foretaget i løbet af 2014 og holdt computerens vurdering op mod medarbejdernes beslutninger.

Knap 1.000 opkald viste sig at handle om et tilfælde af hjertestop, og dette fangede computeren i 84,1 procent af tilfældene, mens 112-medarbejderne opdagede dette i 72,5 procent af tilfældene.

I praksis er computeren, som er udviklet af det danske firma Corti, blevet kodet med de hundredtusindvis af samtaler for at lære den at skelne mellem, hvilke opkald der handler om hjertestop, og hvilke der ikke gør.

Dermed er computeren så at sige blevet trænet til at lede efter mønstre og være opmærksom på særlige signaler – såvel ord som vendinger, stemmeføring og åndedræt – ligesom maskinen også kan lytte til baggrundslyde.

I Region Nordjylland er den præhospitale virksomhed allerede i færd med de første forberedelser til at tage computeren i brug.

Blandt andet har man manuelt haft fundet cirka 1.000 tidligere 112-opkald frem, som firmaet bag systemet har anvendt til test. Efterfølgende har firmaet meldt, at computeren skam godt kan forstå nordjysk, oplyser AMK-vagtcentralchef Jan Lindberg.

»Man må naturligvis tage højde for, at dialekterne er forskellige rundt om i landet. Computeren skal kunne forstå, hvad der bliver sagt, og det kan den. Derfor går vi gang med at sætte dette op, så den kan lytte med live og blive et beslutningsstøtteværktøj, som i nogle tilfælde vil kunne gøre det rigtigt godt,« siger Jan Lindberg.

Ifølge Danske Regioner får cirka 4.000 borgere hvert år hjertestop. Overlevelsesgraden har været stigende, og forventningen er, at den kan stige yderligere ved hjælp af de nye computerrobotter.