Sjip, hop og kolbøtter hjælper små elever med matematik

Skoleelever bliver markant bedre til matematik, hvis de får lov til at bevæge sig, mens de lærer nyt, viser ny undersøgelse.

Foto: Sergey Kolesnikov.
Læs mere
Fold sammen

Løb en brøkstafet, sjip et regnestykke og hop en tabel. Fysisk aktivitet i timerne gør elever bedre til matematik, viser en ny ph.d.afhandling. Men det er ikke ligemeget, hvordan eleverne bevæger sig. Den bedste læringseffekt opnås, hvis bevægelsen er koblet til indlæringen af det faglige stof, mens en løbetur rundt om skolen ikke har klar effekt.

»Der er helt andre mekanismer i spil, når eleverne bevæger sig i undervisningen i stedet for kun at bevæge sig uden for undervisningen. Når vi kobler bevægelse med noget fagligt, husker og forstår eleverne det bedre, fordi vi kobler det abstrakte med det fysiske eller sanselige,« siger Mona Have Nielsen, der har stået for ph.d.afhandlingen.


Hun inddelte 505 1.klasses elever i fire grupper, som i forskellig grad blev tildelt henholdvis bevægelse i timerne og ekstra idrætstimer. De elever, der bevægede sig i matematiktimerne, forbedrede sig i en matematiktest med 39 pct i forhold til kontrolgruppen, der hverken fik ekstra idræt eller bevægelse i matematiktimerne. Til sammenligning forbedrede de elever, der kun fik ekstra idrætstimer, sig kun med 16 pct, og dette var ikke signifikant i forhold til kontrolgruppen. Det bedste resultat opnåede de elever, der både fik bevægelse i matematiktimerne og fik fire ekstra idrætstimer om ugen. Disse elever forbedrede sig med 68 pct i forhold til de stillesiddende elever.


»Vi skal have gjort op med den udbredte kultur i uddannelsessystemet, hvor man mener, at kroppen skal være stille og forstyrre så lidt som muligt, hvis hjernen skal blomstre. De seneste ti års forskning inden for neruovidenskab og kognition viser det modsatte. Kropslige erfaringer hjælper os med at forstå det abstrakte,« siger Mona Have Nielsen.

Næstformand i Danmarks Lærerforening, Dorte Lange, siger, at lærernes største problem er, at de mangler tid til forberedelse, så de kan inddrage bevægelse i undervisningen:


»Vi har sagt, at der ikke er belæg for, at eleverne lærer mere, bare fordi de løber en tur rundt om skolen. Derfor er det også spændende, at hun kan påvise en effekt, hvis bevægelsen indgår på en relevant måde i undervisningen. Men det kræver en hel del planlægning og samarbejde mellem lærerne. I dag er der ofte kun tid til at lave standardiserede undervisningsforløb.«