Singapore er suverænt bedst i ny PISA-undersøgelse

15-årige skoleelever i 72 lande er blevet testet i læsning, matematik og naturfag i den nye PISA-rapport, der i år har et særligt fokus på elevernes evner i naturvidenskaben. Berlingske ser nærmere på, hvem der topper, hvem der flopper, og hvordan vores nordiske naboer klarer sig.

Foto: TIM CHONG. Omkring hver fjerde elev i Singapore har i den nye PISA-undersøgelse præsteret på det højeste niveau i naturfagstesten. Til sammenligning er det kun syv procent af de danske skoleelever, der har toppræsteret.
Læs mere
Fold sammen

I Singapore er de bare bedst.

15-årige skoleelever i 72 lande er blevet testet i læsning, matematik og naturfag i den nye PISA-undersøgelse, der i år har et særligt fokus på deres evner i naturvidenskaben. Landene er blevet ranglistet på alle tre områder, og på alle tre lister udmærker den lille, asiatiske østat Singapore sig ved at være nummer 1.

Omkring hver fjerde elev i Singapore har i undersøgelsen præsteret på det højeste niveau i naturfagstesten. Til sammenligning har ca. hver tiende elev i OECD-landene præsteret på det niveau. Danmark ligger lidt under OECD-gennemsnittet, hvad angår toppræsterende elever i naturfag, med kun syv procent af eleverne med en toppræstation.

I matematik ligger de 15-årige skoleelever fra Singapore  sammen med Taiwan, Hong Kong og dele af det østlige Kina også klar afstand til de andre lande. I disse asiatiske lande og områder haft mere end hver fjerde elev til at toppræstere i matematikopgaverne.

Danmark sammenligner sig normalt med de andre OECD-lande, og af de lande var det Japan, Estland, Canada og Finland, der klarede sig bedst i dette års PISA-undersøgelse. Singapore er ikke et OECD-land.

Sverige stærk på effektivitet

Finland har i de sidste ti år været duks blandt de nordiske lande og ligget væsentligt over de andre i naturvidenskab, og det gør de stadig, selvom finnernes kurve er nedadgående.

Gennemsnittet i OECD-landene ligger i 2015 på 493 point i naturfagstesten. Her har de finske skoleelever fået 531 point, imens Danmark ligger på 502 point. Norge og Sverige har scoret henholdsvis 498 og 493, imens de på Island er nede på 473 point i naturfag.

Desuden er Finland det eneste land, hvor der er flere piger, der toppræsterer i naturfag end drenge.

Hos vores svenske naboer bliver de rost for at have et af de højeste niveauer, hvad angår effektiv læring. Det er svenskernes faglige resultater, der er blevet sammenholdt med elevernes antal undervisningstimer og lektietid.

Kun fem andre skolesystemer opnår et bedre resultat i forholdet mellem læringstid og akademiske resultater end svenskerne. Dog er kløften mellem de lavt- og højtpræsterende elever i Sverige blevet større i det seneste årti og dermed tegn på en voksende ulighed blandt skoleelevernes resultater, konkluderer rapporten.

På læseområdet er det igen finnerne, der klarer sig bedst med en placering som nummer fire på listen og en score på 526 point. Norge kommer ind på en 9. plads med 513 point, imens både Sverige og Danmark begge har fået 500 point.

PISA-bunden

Ud af de 72 deltagere i undersøgelsen er der nogle lande og stater, der skiller sig ud ved at ligge i bunden på alle tre fagområder.

Libanon, Makedonien, Kosovo, Algeriet, Den Dominikanske Republik, Tunesien og Brasilien ligger alle i den absolutte bund, hvad angår naturfag, læsning og matematik.

I rapporten viser resultaterne også, at fattigere skoleelever har tre gange så stor sandsynlighed for at præstere på et lavt niveau end de rigere elever. Og hos elever med indvandrerbaggrund er der dobbelt så stor risiko for, at de præsterer dårligere end elever uden indvandrerbaggrund.

Formålet med PISA-undersøgelserne er at måle, hvor godt de 15-årige skoleelever er forberedt på at møde udfordringerne i nutidens informationssamfund. Undersøgelsen er gennemført hvert tredje år siden 2000.PISA-undersøgelsen er gennemført hvert tredje år siden år 2000.