Sikkerhedschef: Betonklodserne på Strøget i København kan ikke stoppe en Fiat Punto, der kører 8 km/t

Betonklodserne på Strøget i København kan ikke stoppe en Fiat Punto, der kører otte km/t, siger sikkerhedschef. Venstre vil have opstillet pullerter ligesom ved Christiansborg.

Ved Storkespringvandet er betonblokkene opsat, så en lastbil nemt kan komme ind. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Betonklodserne på Strøget i København er gode som bænke, hvis man vil sidde og spise en is.

Men som værn mod terrorangreb som det i Stockholm, hvor en lastbil pløjede ind i folkemængden på en ellers fredelig gågade, er de ikke meget værd. Det siger Venstres medlem af Københavns Borgerrepræsentation, Cecilia Lonning-Skovgaard til BT.

»Politikerne på Christiansborg har beskyttet sig selv med pullerter og store sten. Men de har til gode at beskytte borgerne og de handlende på Strøget. Vi vil snarest foreslå, at der bliver opstillet pullerter på Strøget ligesom ved Christiansborg. De der betonblokke er jo nærmest til grin,« siger hun.

»Selvfølgelig skal vi lytte til politiets anbefalinger. Men vi skal også gøre, hvad vi kan for at beskytte vigtige og udsatte områder som f.eks. Strøget,« tilføjer hun.

Hun får opbakning af Kasper Skov-Mikkelsen, direktør i SikkerhedsBranchen.

Kan fjernes af Fiat Punto

»Hvordan vil man sikre, at mange mennesker samlet på et offentligt sted ikke bliver majet ned af en lastvogn? De betonblokke, man har stillet op kan man fjerne med en Fiat Punto, der kører med 8 km/t. Tre-fire mennesker kan sågar skubbe dem med hænderne,« siger Kasper Skov-Mikkelsen til BT.

Pullerterne foran Christiansborg kan stoppe en 7,5 tons tung lastbil Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged.

Betonblokkene ved Frederiksborggade er mere velgenede som bænke end som terrorværn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt.

Det er noget helt andet med pullerterne, eller de såkaldte »bollards« foran Christiansborg, der kan hæves op eller forsvinde i jorden. Det er tykke stolper, der effektivt stopper en lastbil, og som er gravet 1,2 meter ned i jorden. En standardlastbil på 7,5 tons vil med en hastighed på 50 km/t stoppe helt op ved mødet med dem. Lastbilen bliver faktisk ødelagt, og i modsætning til ved møde med betonklodserne, har den ikke mulighed for at fortsætte kørslen.

Flere knudepunkter i København er ifølge Kasper Skov-Mikkelsen slet ikke tilstrækkeligt sikret mod lastbilangreb som det, der ramte Stockholm fredag eftermiddag, hvor en lastbil pløjede ind på en gågade ved et stormagasin, der minder meget om Magasin på Strøget, og dræbte fire mennesker.

»Vi tager sikkerheden alvorligt«

Angrebet i Stockholm skete blot få måneder efter, at en lastbil i december på samme vis pløjede gennem en stor menneskemængde under et julemarked i den tyske hovedstad Berlin. Efter det angreb blev der flere steder i København opsat terrorsikring, blandt andet i form af betonblokke ved Strøget, men ifølge Kasper Skov Mikkelsen er den nuværede sikring slet ikke god nok.

Han mener, man flere steder burde opsætte såkaldte 'bollards', som der allerede står ved Christiansborg. De fås i forskellige typer, så man kan tilpasse dem til omgivelserne, hvis de eksempelvis skal flytte sig for biler med varer.

Det er Københavns Politi og PET, der har ansvaret for terrorsikringen, og her tager vicepolitinspektør ved Københavns Politi, Henrik Møller Jakobsen, kritikken i stiv arm.

»Meningen med betonblokkene er ikke, at de skal kunne stoppe en lastvogn, men at de skal bremse dens fart. Vi tager sikkeheden i København meget alvorligt og har mange forskellige tiltag kørende, men samtidig vil vi ikke lukke byen af eller hegne den ind. Og det er jo også vigtigt, at brandbiler og ambulancer skal kunne komme ind på Strøget,« siger han.

Vil det sige, at angrebet i Stockholm ikke har givet anledning til nogen ændringer i København?

»Vi vurderer løbende trusselsbilledet i samarbejde med PET og deres Center for Terroranalyse,« siger Henrik Møller Jacobsen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra overbrorgmester Frank Jensen (S), som holder ferie.