Sikker Trafik roser V-forslag om kørekort til 17-årige

Unge kan blive bedre til at tolke trafikken, hvis de får lov til at køre bil som 17-årige med en ledsager, mener Rådet for Sikker Trafik. V-forslaget kan mindske antallet af ulykker blandt unge bilister, lyder det.

Måske kan kørekortet snart komme et år tidligere i hus. Fold sammen
Læs mere
Foto: Tommy Kofoed
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er en god idé, at lade 17-årige køre bil med en erfaren bilist på passagersædet.

Det mener Rådet for Sikker Trafik, der ser gode muligheder i Venstres kørekortforslag, der vil give 17-årige lov til at sætte sig bag rattet - så længe der følger en ledsager med på køreturen.

Ifølge Jesper Sølund, som er dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik, kan det være med til at mindske unge bilisters risiko for at havne i trafikulykker, hvis de får mere erfaring, inden de slippes løs på egen hånd i trafikken,

»Det, der i virkeligheden er kernen i det her, er, at man giver de unge mulighed for at træne meget mere, end de ellers ville. De skal i første omgang bestå en almindelig køreuddannelse, men så kan de, fra de er 17 år, få lov til at køre forhåbentligt mange timer med en rutineret bilist. Og det lærer de altså af,« siger Jesper Sølund og henviser til blandt andet Tyskland, som har gode erfaringer på området:

»Det ser ud til, at der er en ulykkesreduktion på omkring 20-25 procent for gruppen af bilister, der udover en køreuddannelse også får noget supplerende træning.«

Ifølge Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), har partiet samlet et blåt flertal bag sig og satser på at få vedtaget kørekortforslaget i efteråret. Og det glæder Jesper Sølund, at der er fokus på privat øvelsestræning, og at der måske ikke går så lang tid, før 17-årige kan spottes bag rattet. Unge bilister kan nemlig lære meget på et år med ledsager i trafikken, uddyber han:

»Det er ikke et spørgsmål om at betjene bilen, men det handler om at få kørt rigtigt meget, så man lærer at læse og tolke trafikken. I gamle dage sagde man, at det tog syv år at blive en god bilist, og det er ligesom det, man prøver at lægge ind nu: At man får noget rutine, nogle erfaringer, bliver bedre til at følge vejen og se, hvad der sker på den.«