»Kenneth Branagh er tilbage - og West End forvandles endnu engang under hans ledelse,« indledte teaterbladet The Stage deres begejstrede anmeldelse af »Et Vintereventyr« på West End-teatret Garrick Theatre, hvor instruktør, skuespiller og teaterchef Kenneth Branagh har lejet sig ind på for et år.
Topanmeldelser er dalet ned over forestillingen, der samtidig er premieren på en hel sæson med Kenneths Branaghs nystiftede teaterkompagni i Londons West End.
»En stilfærdigt, overvældende triumf«, »En kongelig tilbagevenden«, lød det blandt i de engelske anmeldelser, der supplerede med fem ud af fem mulige stjerner til premiereforestillingen.
I aften kan hele verden se med, når »Et vintereventyr« med blandt andre kompagniets leder og Judi Dench på rollelisten, livestreames til 1300 biografer, deriblandt CinemaxX i København, Aarhus og Odense.
Da Berlingske under prøverne på »Et Vintereventyr« møder Kenneth Branagh i prøvelokalerne midt i universitetsbydelen Bloomsbur, har han allerede tillagt sig og forfinet det elegante Shakespeare-skæg, hans kong Leontes bærer i »Et Vintereventyr«. Det er første gang i 20 år, han laver Shakespeare i London, og første gang i syv år, han står på scenen i West End.
Og så med et klassisk drama, der på ingen måde er kommercielt tænkende teaterdirektørers førstevalg. »Et Vintereventyr« er et af Shakespeares mørkere stykker, og har – måske netop derfor – ikke været opført på et West End teater siden 1951.
Men udover Kenneth Branagh har tegnet en form for salgs-forsikring ved at hyre den nu 80-årige stjerne Judi Dench til at medvirke som Paulina, hun har tidligere høstet stor anerkendelse for sine præstationer i to af dramaets andre kvinderoller, så synes han også, det er et vidunderligt stykke:
»»Et Vintereventyr« er så fuldt af magi. Det taler til fantasien, og ja du kan godt sige, at det bare er et eventyr. Men det er i så fald et eventyr der kombinerer både det teatralske, det filmiske og også det tragiske.«
»Noget af det, der optager mig i stykket, er den måde, personerne taler om tilgivelse. Når du har lavet en katastrofal fejl, er der så alligevel en tilgivelse for dig? Kan vi fejle og stadig tilgive os selv bagefter? Kan andre tilgive os for vores fejltagelser?« forklarer Kenneth Branagh, der første gang så stykket som ung.
»Jeg havde en kæreste, der var med i det, og jeg så det faktisk hver aften i tre uger. Hun var også ret tilfreds med mig,« ler Kenneth Branagh, og tilføjer, at han har haft lyst til at lave det siden.
Shakespeare ændrer dit liv
Det var som især Shakespeare fortolker, at Kenneth Branagh slog sit navn fast som gulddrengen og arvtageren til britisk teaters legendariske Laurence Olivier, da han bragede igennem i teaterverdenen i starten af 1980erne.
»Med Shakespeare sætter man gang i en samtale. Da vi lavede »Macbeth« i 2013 talte vi sammen konstant – og det var ikke kun om den konkrete produktion. Shakespeare har en særlig indsigt i det menneskelige væsen. Han har indflydelse på dig som menneske, og får dig til at tænke anderledes. Han ændrer dit liv,« mener Kenneth Branagh uden tøven.
De to store forestillinger i sæsonen med The Kenneth Branagh Theatre Company på Garrick Theatre er da også af Shakespeare. Foruden »Et Vintereventyr«, er det »Romeo og Julie«, som Kenneth Branagh selv instruerer.
»Når jeg ikke er med i »Romeo og Julie« er det fordi jeg ville instruere tre af sæsonens forestillinger, og samtidig skal jeg prøve på »Tribunehelten«. Hvor jeg blandt andet skal lære at steppe. Jeg har prøvet det før, men det er ikke en af mine spidskompetancer.«
Det er et helt år viet til levende teater, Branagh river ud af en kalender, der ellers hidtil har været temmelig koncentreret om at lave film. Men uden han siger det direkte, får man en klar fornemmelse af, at der skete noget afgørende, da han sammen med sin nuværende co-producent på Garrick Theatre, Rob Ashford, lavede Shakespeares »Macbeth« i 2013 i Manchester.
Selv siger Kenneth Branagh, at nu var det rigtige tidspunkt for ham, men også for de mennesker, han har samlet til sit Kenneth Branagh Theatre Company, og som tæller blandt andet co-producer Rob Ashford. De har udviklet sig til en slags storfamilie, lyder det.
Men det giver samtidig en særlig kontinuitet i ens teaterarbejde at arbejde sammen med de samme mennesker i længere tid, mener Branagh:
»Min erfaring med kompagnier er, at kontinuiteten i arbejdet lønner sig. Noget af det, der sker i vores sidste opsætning, »Tribunehelten«, kan være afledt af det, vi taler om nu. Du er i en konversation i lang tid, når du arbejder med et kompagni - og det betyder noget for arbejdet.«
Selv om jobbet som både skuespiller, instruktør og teaterleder forhindrer Kenneth Branagh i at lave spillefilm det næste år, så kommer filmmediet alligevel til at spille en vigtig rolle for Kenneth Branagh Theatre Company. For i dag er det en helt naturlig ting i engelsk teater, at man livestreamer én eller flere forestillinger til biografer over hele verden, som de gør med tre forestillinger fra Garrick Theatre.
Det betyder, at når Judi Dench og Kenneth Branagh i aften træder ind på scenen ved Charing Cross i London, står de faktisk overfor tusindvis af publikummere, fra Dubai til Island.
»Det er en anden følelse at stå på scenen, når du ved, der er tusindvis af mennesker, der ser med. Da jeg var med i den store åbning af OL i London i 2012, var det mest skræmmende øjeblik, da instruktøren Danny Boyle hviskede til mig, »Husk nu: du får ingen stikord, og der er ingen der siger teksten i øret på dig. Men der er en millard mennesker, der ser med – så lad være med at lave fejl!« Da vi livestreamede »Macbeth« var der 100.000, der så med live. Det skærper ens spil og er en ekstra udfordring,« mener Kenneth Branagh.
»Det skuespillere oftest spørger om, når de får at vide, en forestilling skal streames, er: »Skal jeg så ændre min måde at spille på?« Det er et interessant spørgsmål, og vi vil forsøge at bruge det i optagelserne. Det kan være, at vi i en stille scene justerer lidt ved bevidstheden hos skuespillerne om, at der er et kamera. Det kan også være en justering af lyden. Fordi skuespillerne taler højt i teatret, behøver de ikke gøre det på filmen. På den måde kan biografpublikummet også få en følelse af at være til stede i en forestillings kreative proces.«
De tre live-streaminger fra Garrick Theatre varetages af Ben Caron, som tidligere har instrueret Kenneth Branagh i BBCs filmatiseringer af Wallander-serien over Henning Mankells bøger. Ambitionen er, at visningerne får et mere filmisk præg, og dermed kan være med til at udvikle måden, man vise teater på i biografen.
»Streamingen behøver ikke nødvendigvis kun være denne teaterforestilling fastfrosset, så derfor bad jeg Ben Caron om at komme ind tidligt i forløbet og sidde med under prøverne. Oftest kommer de, der optager filmen ind sent i processen, men det gør en forskel, at Ben er med så tidligt og laver en dagbog undervejs. Judi Dench gør ikke præcis det samme hver dag, men han kan notere, hvor i arbejdsprocessen der plejer at opstå et spontant øjeblik eller hvor, der altid sker noget anderledes. Meget af den ekstra forberedelse, vi lægger i streamingerne, handler om, hvorvidt man kan kombinere teateret med filmen på en anden måde end hidtil,« siger Branagh, som også har en ambition om, at alle tre livestreaminger skal være forskellige i stil og stemning. Om det bliver tilfældet kan man vurdere i aften, den 7. juli og den 13. oktober 2016.