SF: Cykelsuperstier skal afhjælpe motorvejsproblemer

Teknik- og miljøborgmesteren i Københavns Kommune vil lave cykelsuperstier og beskatte de pendlere, der vil holde fast i bilen som transport til arbejde. Venstrekandidat til Folketinget er uenig.

Foto: Nils Meilvang
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kilometerlange køer, lunken mortorvejskaffe og timelang udsigt til forankørendes bremselys. Det er hverdagen for mange af hovedstadsområdets pendlere.

Men i stedet for at gøre morgentrafikken lettere for bilisterne ved at udvide motorvejene, peger et nyt udspil fra Københavns Kommune på at gøre 15.000 af bilisterne til rugbrødmotorer ved hjælp af nye cykelsuperstier for folk, der har op mod 20 kilometer på arbejde. Teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard, SF, ønsker også at beskatte de pendlere, der vil holde fast i at bruge bilen til at komme til og fra arbejde.

Folketingskandidat for Venstre i Lyngby Jakob Engel Schmidt mener derimod, at problemet skal ordnes ved at udvide motorvejene i regionen, men også en udvidelse af den offentlige transport er i spil gennem anlæggelse af den nye letbane. Den er regeringen klar til at skyde penge i.

Meningerne er altså delte om cykel-, letbane- eller motorvejsløsning.

Motorvejsudvidelse

Jakob Engel Schmidt kalder på en anderledes fordeling af motorvejskronerne mellem de jyske og sjællandske pendlere.

- Det er uforskammet, at man straffer produktive mennesker, som tager på arbejde hver dag og skal sidde i kilometerlange bilkører. Vi ved, at trafikintensiteten er langt højere i Hovedstadsområdet end mange andre steder i Jylland, så hvorfor bruger vi ikke pengene det sted, hvor de gør mest gavn, spørger Jakob Engel Schmidt, som er varm fortaler for udvidelse af motorvejsnettet.

Kritikken fra Jakob Engel Schmidt kommer, efter Tom Tom Danmark i mandags offentliggjorde en undersøgelse, som viste, at netop pendlerne fra Lyngby bruger mest tid på at holde stille på motorvejene, når de skal på arbejde om morgenen. I forhold til at kunne køre lige igennem bruger Lyngby-borgerne op mod dobbelt så meget tid i morgentrafikken mod København.

Den nyeste undersøgelse gælder kun for myldretidstrafikken i Hovedstadsområdet, men sidste år gennemførtes en lignende undersøgelse for, hvor lang tid danskerne generelt brugte på bilkøer. Her brugte bilisterne i Hovedstadsområdet i gennemsnit 50 minutter bag rattet uden gas under pedalen hver dag. Jyderne brugte tilsvarende 15 minutter.

Cykelsuperstier i spil

Teknik- og miljøborgmester, Bo Asmus Kjeldgaard, SF, er på vej med en løsning i samarbejde med 18 forstadskommuner, men den bilglade del af pendlerfolket kommer ikke til at blive tilgodeset. Pendlerne skal have cyklerne frem.

I mandags blev en ny plan godkendt i Teknik- og Miljøudvalget, som skal komme de nødstedte pendlere til gode. Det vil, hvis arbejdet bliver godkendt, betyde, at der skal anlægges 26 nye cykelstier i hele hovedstadsområdet. Det er ikke endeligt vedtaget hvor mange penge, der skal bruges på projektet, men ruterne ligger fast.

- Cykelstierne skal være et reelt alternativ til bilen, så derfor er vi meget glade for løsningen. Der er simpelthen for mange positive effekter af at få flere pendlere op op cyklerne, siger Bo Asmus Kjeldgaard.

Her skal cykelstierne ligge

De nye cykelsuperstier skal hjælpe de pendlere i hovedstadsområdet, som har mellem fem og 20 kilometer på arbejde. Tal fra Danmarks Statistik viser, at der findes mere end 15.000 personer, som befinder sig i den målgruppe. Ifølge oplægget fra Bo Asmus Kjeldgaard kan løsningen spare 6.974 ton CO2 årligt, og sundhedsbesparelserne skønnes til godt 300 millioner kroner hvert år.

Nu skal planerne sendes videre til Økonomiudvalget og endeligt vedtages i Borgerrepræsentationen.

Letbaneløsningen

Jakob Engel Schmidt så gerne, at regeringen fik gang i planerne om at bygge en letbane langs Københavns ring 3, som kan løsne op for de myldretidstunge motorveje.

- Når der er så mange forsinkelser i myldretiden, ligger det lige til højrebenet for det offentlige at indgå partnerskaber med private aktører, som kan være med til at finansiere en letbane, som kan løse problemerne, siger Jakob Engel Schmidt, som også er formand for Venstres Ungdom.

Bo Asmus Kjeldgaard kan nikke genkendende til, at en letbane er en god løsning, men planen har ikke førsteprioritet hos teknik- og miljøborgmesteren:

- Jeg ser supercykelstierne som den primære løsning, fordi det gavner så meget andet, men det andet ben i løsningen drejer sig helt klart om at styrke den offentlige transport, siger Bo Asmus Kjeldgaard.

Han ønsker også at beskatte de pendlere, der vil holde fast i at bruge bilen til at komme til og fra arbejde. Pengene skal bruges til at sænke priserne på den offentlige transport.

Tidligere på året lovede transportminister Hans Christian Schmidt op mod 1,5 milliarder kroner til letbaneløsningen.

Din mening: Hvordan skal politikerne løse myldretidsproblemerne? Skriv din kommentar herunder.