Sexkunder betalte direkte til Ekstra Bladet: Chefredaktør afviser rufferi

»Jeg kan ikke se andre forklaringer, end at der er foregået noget ulovligt,« siger ekspert om indbetalingerne til annoncer hos Ekstra Bladet. Hvis indbetalingerne er sket med Ekstra Bladets vidende, kan avisen være skyldig i rufferi. Chefredaktør afviser, at der er foregået noget ulovligt. Læs Berlingskes interview med Poul Madsen her.

Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen afviser, at avisen har foretaget sig noget ulovligt i sagen om sexkunders direkte indbetaling til Ekstra Bladet Fold sammen
Læs mere
Foto: ANNETT BRUHN

Sexkunder har kunnet overføre penge via MobilePay direkte til Ekstra Bladet, når de fået en ydelse af en prostitueret. Det skriver TV2.

»Hvis betalinger for annoncer for prostitution kommer fra mænd i et større antal,  er det tegn på, at nogle forsøger at skjule omfanget af forretningen,« siger advokat med speciale i økonomisk kriminalitet, Morten Bjerregaard fra Bjerregaard Advokatfirma, om indbetalingerne til annoncer hos Ekstra Bladet.

Pengene er gået uden om de prostituerede og direkte til annoncer i Ekstra Bladet. Det tyder på, at der er foregået noget ulovligt, mener Morten Bjerregaard.

»Hvis kunden betaler direkte til Ekstra Bladet, hjælper det til at sløre omfanget af deres forretning. Det er der ingen grund til, hvis man driver en lovlig forretning. Det afgørende for, om Ekstra Bladet har gjort noget ulovligt, er, om avisen sagde fra, da man fattede mistanke, eller om den sagde fra, da man fornemmede, man havde en journalist i nakken. Hvis man har en mistanke om, at der foregår noget mystisk, så har man pligt til at sige fra, ellers gør man sig medskyldig i det mystiske,« siger Morten Bjerregaard til Berlingske.

TV2s afsløring kommer på baggrund af 38 indbetalinger af 1.800 kroner til samme annoncekonti hos Ekstra Bladet, annoncekonti,der der tilhører et escortbureau. Indbetalingerne kommer fra forskellige personer. Hvis Ekstra Bladet har vidst, hvad der er foregået, kan avisen være medvirkende til rufferi, siger Morten Bjerregaard til TV2.

I Danmark er det ulovligt at tjene penge på andres prostitution. De direkte indbetalinger indikerer, at der er nogle bagmænd, der forsøger at tjene penge på de prostitueredes ydelser. Hvis Ekstra Bladet har vidst noget om, hvad der er foregået, kan avisen være medvirkende.

»Vi har nemlig en bred medvirkelsesbestemmelse i Danmark,« siger Morten Bjerregaard.

Poul Madsen afviser dog overfor TV2, at Ekstra Bladet har foretaget noget ulovligt. Berlingske har derfor kontaktet Poul Madsen for at spørge ind til beskyldningerne. Læs interviewet herunder:

Du siger til TV2, at det er fakta, at Ekstra Bladet ikke har foretaget noget ulovligt. Har I selv haft en jurist til at se på sagen?

»Vi har masser af jurister til at se på vores ting hele tiden. Vi er mildest talt hysteriske på det her område, fordi vi ved, vores omverden er det.«

Har I haft en jurist til at se særskilt på, om der er foregået noget ulovligt i den her sag?

»Ja. Alt, hvad vi foretager os, får vi juridisk vurderet, hvis der er den mindste tvivl om, hvorvidt vi foretager os noget ulovligt. Eller at der kan være tale om noget ulovligt ude i kundeleddet. I den her sag er der ikke sket noget ulovligt hos os.«

Bør der ikke være nogle alarmklokker, der ringer hos annonceafdelingen, når der kommer 38 indbetalinger af præcis 1.800 kroner, som samtidig kommer til et escort-bureaus annoncekonti?

»Nej. Det synes jeg ikke. Man skal huske på, at der kommer mange tusinde indbetalinger, med mange forskellige beløb, i løbet af en måned. Den eneste måde, klokkerne kan begynde at ringe på, er ved, at man får en baggrundsviden om nogle af beløbene, så man selv kan lave en research på det. Det er så det, vi har gjort.«

Betyder det så ikke, at der kan være mange flere sager, der ligner den her?

»Det tror jeg ikke. Man kan aldrig udelukke det, men man kan heller ikke udelukke, at det bliver snevejr i morgen. Men altså, vi har en overvågning på det her. Vi er blevet skærpet på måden, vi ser på det her område nu, oven på den her sag. Men der er intet, der tyder på, at det er andet end én kunde med 38 indbetalinger.«