Den drøner af sted uden en fører bag rattet. Sådan forventes fremtiden at lyde for bilindustrien, og lige nu arbejder en række forskere på Oxford University sammen med bilproducenten Nissan om at udvikle førerløse biler. Senere i år skal de have en tur på de britiske veje.
Den britiske regeringen har ifølge tech-nyhedssitet The Register bekræftet, at der vil køre selvkørende biler ud på vejene i landet i slutningen af i år - dog med chauffører om bord i bilerne.
Ideen om at reducere den menneskelige opgave i forbindelse med at føre biler er et større forsøgselement i en investering på 28 milliarder britiske pund - svarende til cirka 240 milliarder kroner - i de britiske veje med målet af reducere trængslen på vejene.
Det britiske transportministerium skriver ifølge The Register i et dokument med titlen »Action for Roads«, at forskere på Oxford Universitet i øjeblikket arbejder sammen med Nissan om at skabe nye biler, der har chauffører om bord, men er i stand til at køre uden. Et »banebrydende forsøg med de køretøjer på vejene forventes at gå i gang senere i år«, lyder det i dokumentet.
Gennembrud for bilerne
At bilerne nu skal testes på vejene i England er ifølge The Guardian et betydeligt gennembrud for selvkørende biler, da de hidtil kun har været testet på privat grund.
Bilerne er udstyret med et system af sensorer og kameraer - og anses for at være en mere sikker form for transport end den klassiske med en chauffør bag rattet. Næste skridt bliver at biler, der kører uden fører, men indtil videre vil der være en chauffør, som har muligheden og ansvaret for at overtage kontrolle med bilerne, hvis det kræves.
Google er på
I USA har internetgiganten Google i flere år arbejdet på udviklingen af en selvkørende bil, der foreløbigt har kørt et par hundredetusind kilometer på de amerikanske landeveje uden menneskehænder på rattet.
Og Google er - som tidligere omtalt her på b.dk - ikke den eneste virksomhed, der forsøger at give bilerne mere selvkontrol. Mange store bilproducenter arbejder på teknologi, der forsøger at minimere den menneskelige indflydelse på kørslen. Det skal i udgangspunktet give en mere behagelig kørsel.
Eksperter forventer ifølge The Register i 2040 en verden af forbundne biler og trafikanter, hvor selvkørende - eller »semi-selvkørende« biler vil være en del af vejbilledet. Køretøjerne vil ikke alene kommunikerer med infrastrukturen og vejene, men også med hinanden