»Selvfølgelig skylder Danmark en undskyldning for den ufattelige brutalitet«

For den dansk-caribiske kunster Jeannette Ehlers er Danmarks slavefortid stadig tydelig. »Det hvide overherredømmes racistiske strukturer præger vores samfund og hele den vestlige verden, der stadig ser ikke-hvide som undermennesker,« siger hun i anledning af markeringen af 100-året for salget af De Vestindiske Øer.

Kunstneren Jeanette Ehlers, der har skabt skulptur i anledning af 100 året for salget af de vestindiske øer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares

Da Jeannette Ehlers kom til Ghana for 10 år siden, faldt det hele på plads. Den livslange følelse af at mangle et eller andet, altid at søge, blev forløst, da hun så de fangehuller, de slavegjorte sad i, inden de blev skibet over Atlanten til blandt andet De Dansk Vestindiske Øer. I hendes kunst havde hun i alle årene arbejdet med at fjerne ting. Et af hendes første projekter var en fodboldkamp, hvor hun fjernede spillerne fra billederne, så der kun var en hvid bold, der hoppede rundt blandt sorte skygger. Den gang vidste hun endnu ikke helt, hvad det handlede om.

»Men da jeg stod i Ghana, kunne jeg se, at al min kunst havde arbejdet frem mod det her punkt. Det handlede om mennesker, der blev fjernet. De blev fjernet fra deres land, kontinent, familier og tilværelse for at blive den hvide mands slaver. Det faldt på plads for mig blandt lænkerne i fangehullerne i Ghana. Det var derfor, jeg havde arbejdet med fraværet i min kunst,« siger hun.

Kunstneren Jeanette Ehlers, der har skabt skulptur i anledning af 100 året for salget af de vestindiske øer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares.

Jeannette Ehlers er vokset op i Danmark med en dansk mor og en far fra Caribien, så hun er selv efterkommer af slavegjorte vestafrikanere. Under opvæksten i Aarhus, manglede hun altid brikker til forståelsen af sig selv. De fleste af os aner intet om Danmarks rolle i kolonitiden. Vi har aldrig for alvor taget til os, at vi først stjal mennesker i Afrika og siden oprettede deciderede slavestutterier, hvor vi selv fremavlede børn født som slaver, mener hun.

»Hele den del af historien er taget fra mig. Det er fejet ind under gulvtæppet. Der er et kæmpe hul i vores bevidsthed omkring det, der skete, og det fundament, det er for Danmark og den vestlige verdensopfattelse. Men der er heldigvis ved at komme mere fokus på det nu,« siger hun.

I Ghana forstod hun, at det var derfor hun slettede mennesker i sin kunst. Det handlede også om Danmark. Om hvordan vi har slettet historien ved at glemme den.

»Vi lever stadig i kolonitidens konsekvenser. Ikke kun fordi Frederiksstadens smukke palæer i indre by er bygget af slaveholdernes penge. Dele af vores velstand er skabt af de mennesker, vi slavegjorde, og vores syn på andre mennesker stammer tilbage fra dengang. Det hvide overherredømmes racistiske strukturer præger vores samfund og hele den vestlige verden, der stadig ser ikke-hvide som undermennesker,« siger hun.

Kunstneren Jeanette Ehlers, der har skabt skulptur i anledning af 100 året for salget af de vestindiske øer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares.

Hun er selv en konsekvens.

»Jeg er her, fordi europæerne var der. Det er vigtigt at forstå, at mange af os, der er her, er her fordi europæerne koloniserede hele verden. Jeg er en konsekvens af det. Jeg ser mig selv som en del af en rodløs minoritet, der fik kappet rødderne et eller andet sted i Vestafrika,« siger hun.

Netop nu kan man se konsekvenserne skylle i land på Middelhavets kyster som afrikanske migranters lig.

»Frihed, lighed og broderskab gjaldt kun for den hvide mand. Det europæiske verdensbillede og velstand bygger på kolonitidens udbytning af Afrika. Det er klart, at unge afrikanere gerne vil til Europa, når de kan se, hvordan vi lever på de ressourcer, vi blandt andet har taget fra dem,« siger hun.

Kunstneren Jeanette Ehlers, der har skabt skulptur i anledning af 100 året for salget af de vestindiske øer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares.

Den velstand som De Dansk Vestindiske Øer bidrog med til det danske kongerige, blev skabt af vestafrikanere, som blev indfanget og fragtet over Atlanten som kommercielle varer. I plantagerne arbejdede de under stor elendighed. Hele hendes kunstneriske værk er viet til kolonitidens konsekvenser. I hendes hovedværk »Whip it good« pisker hun et hvidt lærred med en slavepisk, der er sværtet af sort kul, så der ikke kommer røde, men sorte streger på lærredet.

»Kullet leder ikke kun tanken hen på sorte mennesker, men også på kulminer, og kul som forstadiet til de diamanter europæerne førte ud af Afrika,« siger hun.

Hun ryster på hovedet, da jeg spørger om, hun mener, vi skal sige undskyld til øernes beboere.

Kunstneren Jeanette Ehlers, der har skabt skulptur i anledning af 100 året for salget af de vestindiske øer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares.

»Selvfølgelig skylder Danmark en undskyldning for den ufattelige brutalitet, man har udført overfor øerne. Jeg kan slet ikke forstå, det er nødvendigt at diskutere. Vi ved jo godt alle sammen, hvor meget det betyder, at anerkende, at man har begået noget forkert. Danmark stod sammen med andre europæiske nationer bag en af de største forbrydelser mod menneskeheden,« siger hun.

Men vil det ikke være en undskyldning fra nogen, der er uden skyld?

»Selv om ingen nulevende danskere var involveret i det, så er det en proces der strækker sig over århundreder. De står stadig med de negative konsekvenser af det koloniale projekt på øerne, mens vi lever godt af det positive udbytte. Det skal ses i det perspektiv,« siger hun.

Kunstneren Jeanette Ehlers, der har skabt skulptur i anledning af 100 året for salget af de vestindiske øer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares.

Slaveriet blev afskaffet på de Dansk Vestindiske Øer i 1848. Herefter arbejdede slaverne under samme eller værre kår. Det førte i 1878 til det første danske arbejderoprør, da en gruppe arbejdere med blandt andre kvinden Queen Mary i spidsen rejste sig i kamp mod deres undertrykkere. I forbindelse med markeringen af 100 året for frasalget af de Dansk Vestindiske Øer har Jeannette Ehlers i samarbejde med kunstneren La Vaughn Belle fra St. Croix taget initiativ til opførelsen af en mindeskulptur af Queen Mary, der fra den 1. oktober i en periode skal stå ved siden af Davidsstatuen foran Vestindisk Pakhus på Langelinje.