»Selv om alle prøver at opfinde alt muligt nyt, så når det ikke seerniveauet hos "X Factor" og "Vild med Dans"«

Den TV-station, der kan skaffe danskerne et fællesskab fredag aften, vinder kampen om underholdningsfladen på den store hyggeaften. Men når stadigt flere kigger på sin egen skærm, bliver det svært at skabe nye fællesskaber, nye programmer kæmper, og udfordringen er voldsom for at finde en afløser for »X Factor«. Og TV 2 har ingen planer om at pensionere »Vild med Dans«.

Da »X Factor« i 2008 med masser af fanfarer og foromtale tog tronen i dansk fredags-underholdning på TV, var det en anden TV-virkelighed, der gjaldt for både TV-seere og TV-udbydere. På de knap ti år, der er gået, har danskerne taget streaming-TV til sig som en naturlig ting, sociale medier som Facebook er over alt og begrebet second screen - at vi sidder og roder med iphones og tablets, mens vi ser TV, er standard - i hvert fald i de yngre generationer.

Så når DR i denne uge efter et vist politisk pres har meldt ud, at næste sæson af »X Factor« bliver den sidste, og man går i gang med at udvikle dens afløser, er det en voldsom opgave, hvis man skal samle en god del af danskerne fredag aften hen over generationerne. Sidste sæson af »X Factor« havde 1,6 millioner seere i finalen, og det er et seertal, som kun TV 2s »Vild med Dans« kommer i nærheden af, når det gælder den svære disciplin, fredagsunderholdning. Begge er danske versioner af udenlandsk opfundne TV-koncepter - såkaldte TV-formater - der har en del år på bagen, og det er ikke tilfældigt, mener Keld Reinicke, freelance TV-rådgiver med en fortid i både DR og TV 2.

»Meget firkantet sagt - dem der er tilbage på TV, de kan godt lide at se det, de kender i forvejen. Men selvfølgelig kan man samle 1,6 millioner seere til et nyt underholdningsprogram - når de sidder der i dag, så sidder de der jo også i morgen. Udvikling af et stort underholdningsformat har bare altid været svært, og i dag er det faktor 10 sværere - ikke bare i Danmark, men alle steder,« mener Keld Reinicke. Han hæfter sig ved, at alle de store underholdningsformater med mange seere er fra før 2012, hvor streamingen slog igennem, og tror at kommende TV-succeser både skal tænke i nye baner.

»Jeg tror, at det næste store underholdningsformat bliver en kombination af sociale medier og TV - hvor det på de sociale medier er engagement, der er målestokken mere end det er seertal. TV er stadig en vigtig ting, men programmet skal leve på mange andre platforme end TV. Det skal være et underholdningsformat, der har sit eget liv på andre platforme i de uger, det kører, så der kan være børn, der aldrig ser programmet, men alligevel følger med i det. Medievanerne er ændret meget de seneste år især hos de under 40 årige, som jo fulgte med i X Factor, så hvis en afløser skal have fat i de samme seere, så er det udfordringen. Og den er spændende, men stor,« siger Keld Reinicke.

Han mener i øvrigt, at DR har været dygtig til at inddrage de unge seere og den nye virkelighed de senere år i »X Factor« appen. Der skal bare endnu mere til.

Her er han på linje med DRs underholdningschef Jan Lagermand Lundme, der står overfor opgaven med at udvikle en fredagsunderholdning, der kan løfte arven efter »X Factor«.

»Der er sket noget med den måde, vi forbruger medier på, vi er mere fragmenterede og gerne på flere medier på en gang - samtidig med at vi sidder sammen i stuen og er fælles om mødet med fjernsynet. Vi vil gerne have, at alle de her mange skærme bliver fokuseret et sted hen, så man har et fællesskab, når man ser det her underholdningsprogram. Så vi går efter at tænke det bevidst ind i programmet fra starten,« siger Jan Lagermand Lundme om den nye virkelighed for TV-underholdning

»I mange underholdningsprogrammer, som »X Factor« og »Vild med Dans«, har man forsøgt at få de her second screens ind, fordi de er så stor en del af den måde, vi ser TV på, men det bliver ofte påklistret, fordi det ikke var der fra starten. Modsat det program, der hedder »Alle mod 1«, som vi har udviklet sammen med Nordisk Film, hvor vi har premiere på en ny sæson næste fredag. Her kan vi simpelthen ikke lave programmet, uden at seerne bidrager på tablet eller iphone. Og det kan man udnytte langt mere i dag end for bare to år siden, hvor vi udviklede programmet. Så det er et spørgsmål om, hvoran vi kan smelte internettet og de sociale medier sammen i et underholdningsprogram, som skaber fællesskab fredag aften kl. 20,« siger DRs underholdningschef.

Men kan man overhovedet ramme 1,6 millioner seere med et nyt program i dag?

»Ja, hvis man er dygtig nok. Men mindre kan også gøre det. Det er ikke tallet, der er vigtigt - vi går efter at skabe et fællesskab. Og der skal selvfølgelig en vis mængde til, før man har det, men for at et program skal være en succes fredag aften på DR1, så skal det mere end at underholde. Det skal skabe en indsigt for seeren - i sig selv eller livet eller noget faktuelt. Og hvis vi gerne vil fortsætte med at have det fællesskab på DR1, så skal vi udvikle det i takt med den verden, vi lever i. Derfor stopper vi X Factor efter denne sæson. De ting, som giver de her fællesskabsfølelse, dem bliver der færre af - vi har fodboldlandsholdet og nu heldigvis også kvinderne, og vi har håndbold og »X Factor« og Melodi Grand Prix og nogle få andre ting, som kan lave de her kæmpestore fællesskaber. Det bliver man nød til at udfordre og sige, at hvis vi også skal have de yngre generationer med i de her fællesskab, så skal det se anderledes ud end for ti år siden,« erklærer Jan Lagermand Lundme.

Også hos konkurrenten på TV 2 lægger man vægten på fællesskabet, når god fredagsunderholdning skal defineres. Her har man dog sværere ved at se de overbevisende bud på nye arvtagere fredag aften, og kanalchef Lotte Lindegaard har ingen planer om at pensionere stationens mest overbevisende underholdnings-kort, »Vild med Dans«, selv om mange offentligt har stemt for, at programmet burde samme vej som DRs »X Factor«.

»Selv om vi alle prøver at opfinde alt muligt nyt, så har det ikke nået det samme seerniveau. Både DR og vi prøver at udvikle formater, der er baseret på engagement. Der har DR med relativ succes lanceret »Alle mod 1«, og vi har lanceret »Fuld plade«. Men de har jo stadig kun halvdelen af de seere, som kommer ind og ser »X Factor« og »Vild med Dans«. Så det kan godt være, at der er protester over de gamle formater, og dem der er imod, råber meget højt, men der er bare en stor del af danskerne, der stadig er meget glade for både »X Factor« og »Vild med Dans«, og ser frem til nye sæsoner. Og det er der altså ikke meget andet, der kan,« siger Lotte Lindegaard.

»Og i takt med at medieforbruget bliver mere og mere individualiseret, bliver det stadigt sværere at skabe fælles-oplevelser. Derfor har det en værdi, at danskerne kan sætte sig ned og dele en fælles fredags-oplevelse,« siger kanalchefen. Og underholdningsprogrammerne er stadig noget af det der appellerer bedst på tværs af aldersklasser og befolkningsgrupper, så fokus er stort på det.

»Det der er særligt interessant ved underholdning er, at du kan sende otte foreskellige reportageserier i løbet af en sæson og syv livsstilsprogrammer, men du sender kun ganske få store underholdningsformater. Vi lægger en stor del af vores budget i det, og vi har kun få skud i bøssen, så vi er meget optaget af at få det helt rigtige. Derfor værner vi om det, der virker, som Vild med Dans,« siger Lotte Lindegaard. TV 2 er dog klar med flere endnu hemmeligholdte underholdningsnyheder, siger kanalchefen, der ikke i dag kan sige, om TV 2 vil være klar til at overtage »X Factor« formatet, når DR siger farvel til det.

Selv om både DR og TV 2 følger nøje med i, hvad der udvikles af underholdningsprogrammer rundt om i verden, så er der ikke noget, der for alvor gør indtryk på TV-cheferne. Jan Lagermand Lundme betegner det meste af det, der udvikles som en smule gammeldags. »X Factor« produceres i Danmark af produktionsselskabet Blu, som også forventes med i udviklingen af et nyt program, og herfra er direktør Anne Brostrøm fuldt ud bevidst om, hvor smalt nåleøjet for en ny fredagssucces er.

»Det danske publikum er generelt krævende. I vores internationale bagland i Fremantle har vi et stor katalog af programmer, som er gået godt i mange lande, men det er de færreste ideer, som kommer gennem nåleøjet i Danmark - de skal både være underholdende, relevante og meget gerne begavede, og derudover til at producere på et dansk budget,« siger Anne Brostrøm, der ud over »X Factor« nævner »Danmark har Talent« og »Landmand søger kærlighed« som udenlandske formater, der er afpasset danske forhold. Men fordelen i at udvikle programmet helt selv er muligheden for at tænke det danske publikum helt ind i kernen af ideen - og samtidig tage den store styrkeprøve som producent.

»Det er også en drøm, det er ingen hemmelighed. Det er en drøm for alle produktionsselskaber og udviklere at knække koden og finde det nye og helt store format. Det er der mange mennesker, der arbejder på i hele verden. Ærke-eksemplet i Danmark er jo »Den store klassefest« - oprindeligt en dansk ide som blev produceret i flere andre lande. Men selv om DR er udskældte for indkøbet af »X Factor«, tager kanalen også tager mange chancer udviklingsmæssigt. Både »Alle Mod 1« og »Flashback«, og »Vidunderbørn«, er jo bud på underholdningsshows,« siger Anne Brostrøm, der samtidig påpeger, at ptrogrammerne langt fra har haft samme gennemslagskraft, som »X FActor«.

»Det er jo en ret vigtig pointe, i forhold til diskussionen om det er bedre at udvikle noget dansk end at indkøbe noget afprøvet fra udlandet, som flere danske politikere har udtrykt på det seneste. Det synes jeg er unuanceret. Vi drikker jo heller ikke Jolly Cola, når nu Coca-Cola smager bedst, vel? Jeg tror helt grundlæggende på, at den bedste ide fortjener at komme på skærmen, og har ikke så mange fine fornemmelser i forhold til om den er dansk, engelsk eller kinesisk. Ellers snyder vi i sidste ende publikum for de bedste underholdningsoplevelser,« mener Anne Brostrøm fra Blu.

Hun forsvarer også de talentshows, der de senere år har fyldt godt op i underholdningsfladen.

»Talentshows, det lyder negativt, men kernen er jo positiv. At dykke ned i hvor dygtige folk er, det er besnærende, og det interesserer os. Det har »X Factor«, »Bagedysten«, og »Project Runway« til fælles - der er en bærende værdi i at være dygtig og sætte sig selv på spil med risiko for at få nogen hug. Det har en velfungerende dramaturgi og appellerer til os,« siger Anne Brostrøm.

Foreløbig skal der sættes punktum for »X Factor«, og på den anden side af det, skal DR så være klar med et underholdningsprogram, der med Jan Lagermand Lundmes ord skal virke legende let, for fredag er ikke til noget, der er alt for kompliceret, og samtidig give seerne en indsigt. Og helst mange af dem - seerne.

»Men der er mange dygtige mennesker i Danmark og vi har halvandet år, så det er jo en luksussituation,« siger DRs underholdningschef.