Se og Hør-skandale er som et deja-vu

Det der er foregået på Se og Hør, og det der foregår nu, ligner til forveksling sagsforløbet omkring det nu hedengangne News of the World.

Se og Hør-sagen har mange lighedspunkter med aflytningsskandalen, der kostede den britiske tabloidavis News of the World livet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Først kendte ingen til ulovlige metoder, så begyndte de hårdt presset at komme med halve indrømmelser og bortforklaringer, før de til sidst nærmest i desperation offentligt begyndte at falde over hinanden i et forsøg på at redde sig selv og slippe for tiltale og straffesag.

Vi taler om journalister og redaktører på den nu lukkede britiske skandaleavis News of the World efter afsløringen af, at avisen havde hyret en privatdetektiv til at hacke beskeder efterladt på mobiler tilhørende såvel kendte som ofre for kriminalitet. Men i takt med at medieskandalen på Se og Hør er vokset i denne uge, ses et lignende mønster. Forleden indrømmede bladets tidligere nyhedschef Lise Bondesen – indtil fredag aften underholdningschef på Ekstra Bladet – i et kontroversielt indlæg i Ekstra Bladet, at hun i sin tid på Se og Hør udmærket kendte til det ulovlige arrangement med IT-specialisten, der lækkede kreditkorttransaktioner på kendte.

Hun undskyldte, kaldte brugen af kilden »uetisk, amoralsk og direkte ulovlig« – men fik uimodsagt lov til at fralægge sig ansvar. Hun hævdede, at hun havde stoppet brugen af kilden, og hun placerede hovedansvaret for ulovlighederne hos sin tidligere chef, Se og Hørs tidligere chefredaktør Henrik Qvortrup, der ifølge hende indledningsvis havde holdt et møde med tys-tys-kilden »på sit kontor for lukkede døre«. Måske er det sandt, måske er det usandt – det er nu politiets opgave at finde ud af, hvad der er op og ned, og hvem der er ansvarlige for ulovlighederne og muligvis skal tiltales. Til gengæld ligger det fast efter ugens mange afsløringer, at Se og Hør-skandalen er som et deja-vu af aflytningsskandalen i Storbritannien. Ligesom News of the World gennem en årrække betalte deres fastansatte privatdetektiv en årsløn på 830.000 kr. for at hacke mobilbeskeder, så har Se og Hør efter alt at dømme også fast betalt eller dækket udgifter for deres kilde for 10.000 kr. om måneden gennem flere år. Ligesom en stribe ansatte på News of the World kendte til avisens ulovlige hacking af mobilbeskeder, så var det også en udbredt viden blandt journalister på Se og Hørs redaktion, at bladet ulovligt betalte en kilde for at lække kendtes kreditkorttransaktioner.

Ligesom News of the Worlds privatdetektiv gennem en årrække systematisk hackede mobilbeskeder, arbejdede Se og Hørs hemmelige kilde også systematisk på at levere udvalgte kendissers kreditkorttransaktioner. Ligesom News of the World gik Se og Hør målrettet efter kongelige, skuespillere og toppolitikere. Ligesom journalister på News of the World overdrog kendtes mobilnumre i en lind strøm til deres privatdetektiv, så indsamlede en journalist på Se og Hør på redaktionen også navne på kendte, som bladet gerne ville have kreditkorttransaktioner på. Men ligesom i Storbritannien taler ofre i Danmark nu med deres advokater. Den tidligere rejsedronning Janni Spies og hendes datter, Michala Kjær, har eksempelvis hyret advokat John Korsø Jensen. Og hvis det går som i Storbritannien, kan Se og Hør og Aller-koncernen ud over straffesager forvente at skulle punge ud med millioner i forlig med ofre. Og hvis Aller vil følge Rupert Murdochs eksempel for at komme videre – ja, så lukker koncernen det skandaliserede Se og Hør.