Se her, hvad aftalen om togfonden indeholder

Foto: René Strandbygaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti er enige om fordelingen af Togfond DKs 28,5 milliarder kroner. Fonden indeholder blandt andet:

  • En ny bro over Vejle Fjord til 4,3 milliarder kroner.
  • En ny baneforbindelse til Billund Lufthavn via Jelling til 750 millioner kroner. Banen forventes at være klar senest i 2020. Det skal i den forbindelse undersøges, hvorvidt forbindelsen skal være en jernbane eller en letbane. Hvis det bliver en letbane, skal de lokale kommuner dog også spytte i kassen.
  • Elektrificering af jernbanenettet til 8,7 milliarder kroner. Frem mod midten af 2020erne elektrificeres følgende strækninger: Fredericia-Aalborg, Aalborg-Frederikshavn, Vejle-Struer og Roskilde-Kalundborg.
  • En ny bane over Vestfyn til 4,9 milliarder kroner.
  • En timemodel, der sikrer én times kørsel med superlyntog mellem de største danske byer: København, Odense, Aarhus, Aalborg og Esbjerg. De endelige stop fastlægges i 2026, når der skal laves køreplaner.
  • Bedre regional trafik og godstrafik. Der afsættes blandt andet 110 millioner kroner til forbedring af godstransport i Nordjylland, og der bygges en ny jernbanebro ved Ny Ellebjerg ved København til gavn for godstrafikken fra Skåne.
  • En ny bane mellem Hovedgård og Aarhus til 3,4 milliarder kroner.
  • Opgraderinger af de eksisterende strækninger Fredericia-Vejle, Vejle-Horsens-Hovedgård samt omkring Aarhus H til samlet en milliard kroner.
  • Opgradering af den eksisterende strækning Aarhus-Hobro til 0,9 milliarder kroner.
  • En pulje på 200 millioner kroner til medfinansiering af kommunale parkeringspladser ved togstationerne.
  • Af de afsatte midler på 28,5 milliarder kroner øremærkes 23,3 milliarder kroner endeligt ved denne aftale. De resterende midler på 5,2 milliarder kroner vil parterne træffe endelig beslutning om disponeringen af i 2024.
  • Endvidere vil parterne tage stilling til anvendelsen af det resterende beløb til en ny bane Aarhus-Galten-Silkeborg.

Kilde: Transportministeriet