SAS taber på askesky

SAS kan se frem til en ekstraregning i den trecifrede millionklasse.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Askeskyen bliver et ekstremt dyrt bekendtskab for SAS. Ifølge nyhedsbrevet Boarding.dk vil det lukkede luftrum over det meste af Europa koste SAS op mod 120 millioner kr. om dagen. SAS selv ønsker ikke at kommentere de konkrete tal.

»De berørte passagerer er vores fokus lige nu. Alle og enhver kan sige sig, at det her også vil have nogle økonomiske omkostningerne. Men situationer som denne er et vilkår, når man driver et flyselskab,« siger kommunikationschef i SAS, Mikkel Thrane.

Luftfartsanalytiker i Sydbank, Jakob Pedersen bekræfter, at de ekstra omkostninger ved den totale lukning af luftrummet formentlig skal tælles i et trecifret millionbeløb.

»Det er meget svært at sige præcist, hvad det kommer til at koste et luftfartsselskab som SAS, da vi aldrig tidligere har oplevet, at man grounder alle fly i så stort et område i så lang tid. Men det bliver ekstremt dyrt for SAS,« siger Jakob Pedersen. Han mener dog, at SAS står i en rimelig god position til at hente noget af det tabte hjem.

»SAS flyver med mange erhvervskunder og har mange landinger ude omkring i Europa i byer, som man ikke bare kan tage tog eller taxa til. Derfor vil mange erhvervsrejsende formentlig foretage den planlagte rejse, når det igen bliver muligt at flyve,« siger Jakob Pedersen.

Askeskyen rammer alle flyselskaber ens, og vil derfor ikke påvirke konkurrencesituationen på markedet. Flytrafikken vil kunne genoptages fuldstændig som tidligere, når skyen er væk. Derfor er situationen helt anderledes end f.eks. efter terrorangrebene i september 2001, som ændrede vilkårene for luftfartsbranchen radikalt.