SAS-fly måtte sikkerhedslande i New York

I weekenden måtte et SAS-fly tage nogle cirkelture i luften for at komme af med brændstof, så det kunne vende tilbage og lande i New York på grund af tekniske problemer.

Flemming Østergaard sad i SAS-flyet, som måtte sikkerhedslande i New York. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Intet er som at stige ombord på et fly med kurs mod Danmark, når man er langt hjemmefra og glæder sig til at komme tilbage til det lille land højt mod nord igen.

Sådan havde de fleste passagerer det givetvis også lørdag, da de havde spændt sikkerhedsbæltet i Newark Liberty International Airport i udkanten af New York og satte kursen mod København i en Airbus A330.

De nåede bare ikke ret langt i første forsøg. Faktisk kun op i en højde af omkring halvanden kilometer, inden flyet begyndte at cirkle et par gange inde over øde land, så det kunne tømme brændstof fra tankene for at minimere risikoen for brand i den kontrollerede sikkerhedslanding, der ventede forude, og som kaptajnen vurderede var nødvendig.

Flyet måtte cirkle, før det landede. Fold sammen
Læs mere

SAS blev til sos blandt passagerne, mens man tog det hele med rutineret ro i cockpittet i SK 910. 41 minutter var flyet i luften ifølge Flightradar24, inden det igen landede i Newark-lufthavnen med brandbiler linet op langs landingsbanen.

»Flyet fra Newark havde et teknisk problem og kunne ikke få de såkaldte flaps ind igen efter takeoff og var nødsaget til at vende tilbage for at få det udbedret. Teknikere ordnede problemet på stedet og gennemgik resten af flyet efter sædvanlige procedurer, og flyet kunne derefter lette igen,« udtaler den danske pressekontakt for SAS i Danmark, Alexandra Lindgren Kaoukji.

Det kostede passagererne tre ekstra timer på landjorden og de næsten tre kvarter i luften, inden de for anden gang kunne spænde sikkerhedsbæltet og satse på bedre held denne gang. Der var dog tre passagerer, der ikke skulle nyde noget af at forsøge sig igen, og de valgte at forlade flyet.

En af dem, der tog turen tilbage over Atlanten, var Flemming Østergaard, alias Don Ø, der nok var træt af forsinkelsen, fordi flyet i forvejen var fem timer forsinket, men han sad godt i sit sæde på  business class.

»Det er jo aldrig rart, når man kan se blå blink og brandbiler under sig, men jeg har prøvet så mange vildere ting på mine forretningsrejser over hele verden. Blandt andet at nødlande på skum i Schweiz for mange år siden. Det var lidt kedeligt at sidde der, for deres wi-fi virkede som sædvanlig ikke, men stor ros til både kaptajn og personale, som håndterede situationen meget professionelt, og vi kom jo godt og sikkert hjem,« understreger Flemming Østergaard.

SAS har ikke yderligere kommentarer til hændelsen over New York.