SAS aflyser 4.000 afgange over sommeren: Her er dine muligheder som kunde

Flere danskere kan blive ramt af aflyste flyafgange til sommer. Det kan være svært som kunde at gennemskue, hvad man har ret til, når flyafgangen er aflyst. Direktør for flyhjælp.dk fortæller her, hvad man som kunde har ret til.

SAS aflyser 4.000 flyafgange over sommeren. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det statsejede flyselskab SAS meldte tirsdag ud, at de er nødsaget til at aflyse 4.000 planlagte flyvninger fra maj til august.

Det sker på grund af personalemangel og problemer på leverandørsiden, forklarede SAS til det svenske medie Dagens Industri.

De fleste kunder vil nok opleve at få stukket en ny billet i hånden, samme destination, nyt tidspunkt. Men mulighederne er mange flere, og derudover kan kunder have ret til en kompensation på op til 4.500 kroner.

Det påpeger Gustav Thybo, der er direktør for flyhjælp.dk. Ifølge ham er det heller ikke altid, at flyselskaberne er gode til at oplyse om alle kundernes rettigheder, da flere af de muligheder, flypassagererne har, kan gøre ondt i økonomien hos SAS.

Gustav Thybo vil her komme ind på, hvilke muligheder, man har, hvis flyrejsen er aflyst, og hvornår du som kunde har ret til kompensation.

»For det første kan man få den fulde billetpris tilbage, hvis den nye billet, du bliver tilbudt, ikke passer ind i dine rejseplaner,« siger han.

Derudover er det passageren, der bestemmer, hvornår et nyt rejsetidspunkt passer bedst, det kan også være måneder senere.

Hvis man finder en flyafgang – hos hvilket som helst flyselskab – som ligger tættere på den oprindelige rejse end det SAS kan tilbyde, skal SAS refundere billetten for den nye pris.

»Hvis SAS aflyser afgangen, skal de få passageren afsted ved første mulige lejlighed, og det kan være på deres egne fly, men det kan også være hos konkurrentens fly,« siger Gustav Thybo.

Det betyder, at skal man eksempelvis fra København til Beijing, og de aflyser afgangen og tilbyder en billet til tre dage efter, men du kan finde en billet til samme destination hos et andet flyselskab allerede en dag efter, så kan du købe billetten der og få den refunderet hos SAS.

Ét er, at man kan få en ny billet eller pengene tilbage, noget andet er, at man som kunde kan have ret til en kompensation på op 4.500 kroner per passager. Det sker i tilfælde af, at flyselskabet varsler aflysningen mindre end 14 dage før den planlagte afgang.

»Hvis det er under fjorten dage før, har man ikke så meget tid til at håndtere det, derfor er der denne her kompensationsmulighed oveni,« siger Gustav Thybo.