Samtaler giver lærerstuderendes karakterer et løft

I dag har studerende, der kommer ind på læreruddannelsen, et højere karaktersnit end for et par år siden. Uddannelsesministeren peger på de nye optagelsessamtaler som en forklaring.

De studerende, der i dag optages på læreruddannelsen, har et højere karaktergennemsnit end før man indførte optagelsessamtalerne.

I 2014, hvor de seneste tal stammer fra, var den såkaldte adgangskvotient 6,9. I 2012, før optagelsessamtalernes tid, var den blot 6,2, fremgår det af en undersøgelse, som Uddannelsesministeriet og Danske Professionshøjskoler har foretaget.

Uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen (R) mener, at det nye optagelsessystem er med til at sikre, at de studerende, der optages på læreruddannelsen, er motiverede, reflekterede og har lyst til at udvikle folkeskolen.

»Optagelsesmetoder som for eksempel samtaler og test udfordrer ansøgerne til at overveje deres studievalg en ekstra gang. At de ikke kun optages på baggrund af deres karaktergennemsnit kan med andre ord være med til at sikre det helt rigtige match. Jeg vil derfor opfordre alle uddannelser til at overveje deres optagelsesformer og lade sig inspirere af gode erfaringer,« siger Sofie Carsten Nielsen i en pressemeddelelse.

Siden 2013 har professionshøjskolerne inviteret alle ansøgere med karaktergennemsnit under syv fra ungdomsuddannelsen til en optagelsessamtale for at komme i betragtning til læreruddannelsen. Ansøgere med karaktergennemsnit over syv har fået direkte adgang.

Ved samtalerne testes blandt andet ansøgernes motivation, faglige forståelse, samarbejdsevner og kommunikationsevner.

I 2013 blev tre procent af ansøgerne sorteret fra på baggrund af samtalerne, da de ikke scorede nok point. I 2013 blev 12 procent sorteret fra på baggrund af samtalerne.