Samme bilist har modtaget 176 bøder for at køre ind i en miljøzone

Dieselvarebiler må ikke køre ind i miljøzonerne i København. Miljøstyrelsen har udstedt tusindvis af bødeforlæg. Nu viser en ny opgørelse, at enkelte personer eller virksomheder ifølge styrelsen overtræder loven igen og igen.

Ny top-10-opgørelse viser, at en person 176 gange har kørt en dieseldrevet bil uden partikelfilter ind i en af landets miljøzoner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Rune Evensen (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

176 gange.

Så mange gange har samme person modtaget et bødeforlæg, fordi vedkommende ifølge Miljøstyrelsen ulovligt har kørt ind i en af landets miljøzoner.

Det viser en top-10-opgørelse, som Miljøstyrelsen har udarbejdet for Berlingske, over bilister, der har modtaget flest bøder for at køre ind i miljøzonerne i København, Frederiksberg, Aarhus, Aalborg og Odense.

Som Berlingske kunne berette i forrige uge, har bilisterne modtaget cirka 20.700 bødeforlæg for i alt 47 millioner kroner, siden nye regler trådte i kraft i oktober 2020.

Reglerne indebærer, at varebiler, lastbiler og busser, hvis de kører på diesel og er uden partikelfilter, ikke må køre ind i miljøzonerne.

Det er ikke muligt at se af opgørelsen, præcis hvem der ifølge Miljøstyrelsen har overtrådt reglerne 176 gange.

Opgørelsen viser til gengæld, at de 176 bødeforlæg, som personen har modtaget, samlet set løber op i 264.000 kroner.

Bag de i alt knap 21.000 bøder, som der er udstukket på landsplan, gemmer der sig i alt 9.100 forskellige personer og virksomheder. Det svarer altså til, at hver modtager har fået 2,3 bøder i gennemsnit.

Nummer to på listen har modtaget 147 bødeforlæg for at køre ind i zonerne.

52 procent af dem, der har modtaget bøder, har ikke betalt. Det hænger sammen med, at en del klager over bøden.

»Folk gør typisk indsigelse, på baggrund af at de ikke var opmærksomme på reglerne. Herudover modtager Miljøstyrelsen indsigelser, på baggrund af at folk har solgt deres køretøj eller mener, der er partikelfilter monteret på køretøjet, og det derfor lever op til miljøzonekravene,« oplyser styrelsen.

Miljøstyrelsen oplyser, at man har modtaget over 1.000 klager over bøderne fra borgere eller virksomheder.

Nye regler er på vej. Forventningen er, at dieseldrevne personbiler uden partikelfilter fra oktober 2023 heller ikke må køre ind i miljøzonerne i København, Frederiksberg, Aarhus, Aalborg og Odense.