Sådan tackler Berlingske pinlig anmeldersag

Fejl i en kritisk anmeldelse har fået konsekvenser. Chefredaktør kommenterer læsernes reaktioner.

Restaurant Jasmin ,Skovriderkroen Fold sammen
Læs mere
Foto: LISELOTTE SABROE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kommentar fra chefredaktør Jens Grund (tilføjet 5. juli kl.18.25)

Kære læsere. Tak for de mange indlæg i forbindelse med vores udmelding om, hvordan vi tackler fejlene i anmeldelsen af restaurant Jasmin.

Vi er meget kede af det og beklager dybt de fejl, der er begået - de er uacceptable og uprofessionelle - men vi må samtidig slå følgende fast over for de læsere, som kræver Søren Franks hoved på et fad: Vi har ændret proceduren omkring etstjernede anmeldelser, og denne sag har fået personalepolitiske konsekvenser for anmelderen, men vi har ikke fyret ham.

Det er ikke en folkedomstol, der ansætter Berlingskes medarbejdere. Det er heller ikke en folkedomstol, der fyrer Berlingskes medarbejdere. I vores journalistik bestræber vi os hver dag på at være ordentlige og fair, og det gør vi også over for vores medarbejdere. Det tror jeg, at alle medarbejdere i alle virksomheder vil sætte pris på. Søren Frank har fortsat vores tillid. Alle kan begå fejl. Når vi begår fejl, lærer vi af dem, handler, retter og undskylder. Mvh. Jens Grund, chefredaktør på Berlingske


Berlingske er ramt af en pinlig sag om fejl i en meget kritisk anmeldelse af restaurant Jasmin på Skovriderkroen nord for København.

I den oprindelige anmeldelse beklagede anmelder Søren Frank sig over, at en tjener havde spurgt, om hans søn var 18 år, før han kunne få serveret en øl. Søren Frank troede, at alkohollavalderen på restauranter 16. Men aldersgrænsen er 18, så det er en misforståelse fra anmelderens side, og misforståelsen blev til en løgn, da han nikkede ja, til spørgsmålet, selvom sønnen kun er 17½.

- Søren Frank har begået to graverende fejl: Han troede, at udskænkningsalderen på restauranter er 16 år som i butikkerne - og ikke 18 år. Han svarede endvidere ja, da tjeneren spurgte, om hans søn var 18 år, fordi Søren Frank ikke tillagde det nogen betydning i sin vildfarelse om, at man kun skal være 16 år. Det er under alle omstændigheder en meget beklagelig bommert, siger chefredaktør Jens Grund.

Ifølge chefredaktøren har sagen allerede fået en række konsekvenser:

  • Den har fået personalepolitiske konsekvenser for Søren Frank.
  • Jens Grund har personligt undskyldt anmelderens vildfarelse over for ejeren af restauranten.
  • Søren Frank har undskyldt over for den pågældende tjener.

Derudover får sagen også konsekvenser fremover. For at dæmme op for den slags fejl og misforståelser skal der fremover være en redaktør inde over, når Berlingske uddeler 1 stjerne i anmeldelse, siger Jens Grund.

Chefredaktøren er ked af sagen. Men han fastholder - ligesom Søren Frank - at det ikke var miseren om øllen og alkohollavalderen, der var skyld i at anmeldelsen endte på bundkarakteren én stjerne.

- Vi beklager som avis naturligvis, at vores erfarne anmelder ikke vidste, at man skal være 18 år for at få udskænket alkohol på en restaurant. Det er uprofessionelt, og den slags fejl ser vi med stor alvor på. Men det er samtidig afgørende at pointere, at fejlen ikke har haft betydning for den samlede bedømmelse og dermed uddelingen af stjerner. De uddeles primært efter madens kvalitet, og her kan sekundære ting som restaurantens interiør og betjening højst være med til at runde op eller ned. Derfor står vi ved selve anmeldelsen: Uanset pris kan man godt koge risene ordentligt, siger chefredaktør Jens Grund.

Søren Frank selv kalder sagen enorm ærgerlig og torskedum.

- Det er en fuldstændig tåbelig fejl, jeg har begået, og jeg er selvfølgelig ked af det. Jeg tog passagen med fejlen med, fordi jeg syntes det var meget sjovt. Det var på intet tidspunkt det, anmeldelsen skulle handle om, og det var også helt ligegyldigt i forhold til hvordan bedømmelsen faldt ud. Jeg smagte på stort set al maden i buffeten, og det var det, som afgjorde karakteren i anmeldelsen, ikke noget andet.