Sådan styrer algoritmerne dine tanker

De smarte programmer, der kører i baggrunden på bl.a. Facebook, er en stigende magtfaktor i den digitale tidsalder.

Facebook har nu en fjerdedel af klodens befolkning som brugere, og mange tilbringer op mod en time hver dag på sitet. Fold sammen
Læs mere
Foto: VALENTIN FLAURAUD
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Algoritmerne er Googles, Facebooks og de øvrige IT-giganters store hemmelighed.

En algoritme er skelettet i en computerkode – en formel eller matematisk opskrift, der skridt for skridt fortæller hvilke regler, der skal overholdes for at løse et problem, herunder hvad netop du får at se på din smartphone, tablet eller PC-skærm.

Google-søgemaskinens algoritme(r) går under fællesbetegnelsen PageRank, opkaldt efter Larry Page, den ene af de to Google-grundlæggere.

Den rangordner ifølge Google især søgeresultater ved at optælle antallet og den såkaldte »kvalitet« af links til websider.

På Facebook scanner algoritmer alt, hvad dine venner har lagt ud i den seneste tid, alt hvad du følger på sitet og klikker på, alle sider og grupper du har liket eller er medlem af. På den baggrund identificeres dit personlige mønster – næsten som en god ven, der kender dit inderste.

Hvorefter programmerne udformer dit personlige feed med nyheder, statusopdateringer, film og billeder – filtreret og rangordnet til netop dig. Uden menneskelig indblanding.

Dermed har Facebook voldsom betydning for de input, vi fodres med. Og følgelig for, hvad der former vores tanker.

Ifølge den seneste opgørelse fra Facebook selv bruger den gennemsnitlige amerikanske bruger godt 40 minutter på sitet hver dag. Dertil kommer den tid, som millioner tilbringer med andre Facebookejede applikationer som Instagram, Messenger og WhatsApp.

Læg dertil den kendsgerning, at alene Facebook aktuelt har lige omkring 1,8 mia. brugere – en fjerdedel af hele klodens befolkning. Og tallet er støt stigende. Det er en udbredelse, der er astronomisk meget større, end nogen medievirksomhed kan præstere.

Tysklands kansler Angela Merkel har på den baggrund opfordret IT-giganter som Google og Facebook til at løfte sløret for deres tophemmelige algoritmer, så verden kan få indsigt i de matematiske kræfter, der former os.

»Disse algoritmer kan føre til en forvrængning af vores opfattelse; de indskrænker bredden af vores information,« siger hun.

Kanslerens opfordring vil dog næppe blive fulgt, for det svarer nogenlunde til at bede Coca-Cola om at afsløre deres hemmelige opskrift.

Heldigvis kan man manipulere sit Facebook-feed, så man bliver ideologisk udfordret frem for bekræftet. Det gør man især ved at like personer og sider, der repræsenterer andre eller helt modsatte synspunkter end ens egne.