Sådan skal metrostationerne ved Nordhavn se ud

Der skal etableres både højbane og aktivitetsplads ved de nye metrostationer i Nordhavn.

Orientkaj
Foto: SLETH

Når metrolinjen til Nordhavn skyder dørene til side for første gang i slutningen af 2019, bliver omgivelserne markant anderledes end de grå betonvægge, der kendetegner Københavns andre metrostationer. Det skriver Magasinet KBH.

Ifølge By & Havn skal der nemlig etableres en højbane, og derfor har Metroselskabet sammen med Københavns Kommune og By & Havn bedt de tre tegnestuer Cobe, Sleth og Sangberg Architects om at komme med deres bud på, hvordan strækningen skal se ud.

Nordhavnslinjen M4 kommer til at dreje af ved Østerport og have første stop på en underjordisk perron ved Nordhavns Station. Det er COBE, som vandt konkurrencen om forpladsen ved stationen, der kommer til at hedde Nordhavns Plads. Pladsen får en rød teglbelægning, som skal vise pladsens tilknytning til »Den røde by« i Århusgadekvarteret.

Foto: COBE.

Der skal desuden plantes mange træer på både pladsen og langs cykelstien »Det Grønne Loop«, der bliver Nordhavns kollektive hovedfærdselsåre.

Foto: COBE.

Videre fra Nordhavns Station kører metrotogene op i lyset og fortsætter på en højbane til Orientkaj Station. Det er SLETH, som skal tegne den anden stationsplads ved Trælastkaj, hvor cykelstien møder et langstrakt byrum med cykelparkering og rekreative rum med tæt beplatning og siddemuligheder ved vandet.

Under metroens højbane skal der desuden anlægges en aktivitetsplads med tilbud, som skal omfavne så mange forskellige bruger- og aldersgrupper som muligt. Et forslag fra Sangberg Arcitects og COBE er vakgt sin grundlag for videre udvikling, hvor Nordhavns lokalbefolkning skal inddrages.

Foto: Sangberg.