Sådan foregår udsættelsen

Eksempel fra det københavnske boligselskab KAB, der har 50.000 lejemål.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den tiende september i år sender KAB 1.596 rykkere ud til lejere, der ikke har betalt deres husleje til tiden i september.

Fjorten dage efter sendes 412 såkaldte hæveskrivelser ud til de lejere, der fortsat ikke har betalt. I brevet står der, at lejeren mister sin bolig, fordi vedkommende ikke har betalt sin husleje.

Efter yderligere to uger får boligselskabet fogedens hjælp til at udbede sig huslejen fra de 412 lejere. Ud af dem besøger fogeden 153 lejere.

I alt ender det med at fogeden sætter 54 af KABs lejere på gaden på baggrund af manglende betaling i september.

Resten har i mellemtiden nået at betale deres leje. Eller de indgår frivilligt forlig, som de 174 lejere, der får en afdragsordning.

Afdragsordningen består hos KAB i, at en måneds husleje deles op til betaling over kommende måneder - typisk tre eller seks måneder. KABs hovedregel er, at lejere kun må have afdragsordning for én måned.