"Så modig er jeg ikke"

Religionslærer Allan Poulsen, der af frygt for konsekvenserne undlod at bringe Muhammed-tegningerne i sin bog om islamdebatten, erkender ligeud, at han savner mod.

"Så modig er jeg ikke".

Sådan forklarer lektor i religion og engelsk på Kolding Gymnasium, Allan Poulsen, at han ved udgivelsen i 2008 undlod at medtage de såkaldte Muhammed-tegninger i sin debatbog med titlen "Islamdebat". Selv om der nu er gået yderligere to år siden tegningerne i Jyllandsposten udløste voldelige demonstrationer og flag- og ambassadeafbrændinger, ville han også i dag undlade at bringe de tegninger, som en væsentlig del af bogen handler om. "Det eneste, der kunne gøre en ny udgave af bogen bedre, er Muhammed-tegningerne. Men jeg ville alligevel ikke bringe dem. Det kræver modige folk som Flemming Rose (Jyllandspostens kulturredaktør, red) og så modig er jeg ikke", siger Allan Poulsen.

Hvad eller hvem er du bange for?

"Det ved jeg ikke. Men jeg har indtryk af, at jeg sætter noget ukontrollabelt igang, hvis jeg bragte de tegninger", siger Allan Poulsen. Han afviser, at der skulle findes elever med muslimsk baggrund på Kolding Gymnasium, som kunne være en trussel. Han mener ikke, at undervisere i det daglige er hæmmet af selvcensur. "Men det ligger der bare potentielt under det hele", tilføjer han.

Muhammed-tegningerne blev bortredigeret fra bogen sammen med et billede fra den islamkritiske film "Submission". Forlaget Systime, der udgiver bogen, bad samtidig om en anden titel på bogen. Allan Poulsen havde foreslået titlen "Islams skyld?", men det blev ændret til det mere kedelige og neutrale "Islamdebat".

Religionslærere som Allan Poulsen er ikke de eneste, der erkender at udøve selvcensur. I en undersøgelse gennemført af ugebrevet A4 i januar svarede halvdelen af 654 billedkunstnere, forfattere, galleriejere og museumsledere, at de mener, at ytringsfriheden er truet. 12 procent af dem har en eller flere gange droppet et projekt. Generelt er der størst frygt for at krænke etniske eller religiøse følelser, viste undersøgelsen,