Så mange tog har kabeltyve forsinket i år

Pendlere i tusindvis bliver uskyldige gidsler, hver gang begærlige kobbertyve slår til mod kablerne på de danske banestrækninger.

S-togene på linie E var onsdag på ny ramt af forsinkelser på grund af kabeltyverier. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Natten til onsdag blev to mænd anholdt for at stå bag kobbertyverier ved Karlslunde, som endnu en gang gav forsinkelser til S-togpassagererne på linie E i morgentrafikken. Tilfældet er desværre langt fra enestående, fortæller Søren Thrane, der er sektionschef i Strøm hos Bane Danmark.

- Mere end 880 tog er blevet påvirket af kabeltyverier i år. Og så er tyveriet i nat ikke en gang talt med, oplyser han til BT.

Udover udgifterne til reparation af ødelagte kabler, fører de ødelagte kobberkabler også store omkostninger med sig.

- Det er selvfølgelig en udgift for os, men det er ingenting mod de samfundsmæssige konsekvenser når vores mange passagerer bliver forsinket gentagne gange, fastslår Søren Thrane.

Skifter fra kobber til aluminium

Langfingrede tyveknægtes interesse for kobberkabler har allerede fået Banedanmark til at gå nye veje.

- Vi er gradvist ved at skifte materialet i kablerne ud, så de bliver mindre attraktive. Flere steder bruger vi eksempelvis aluminium, som har langt lavere værdi end kobber, forklarer Søren Trahne.

Men det har endnu ikke helt løst problemerne.

- Vi har oplevet et par gange, at kablerne er blevet klippet, men når så tyvene opdager, at der ikke er kobber i, så lader de det ligge. Det giver desværre stadig forsinkelser, men forhåbentlig betyder det, at tyvene ikke gider komme igen en anden gang, lyder det fra sektionschefen.

Han understreger samtidig, at tyvene lever livet farligt.

- De løber en stor risiko. Generelt skal man holde sig væk fra banelegemet, for der er jo tale om strømførende kabler. Og rigtig farligt bliver det, når man giver sig til at røre ved og klippe i kablerne, siger Søren Thrane.

Banedanmark samarbejder tæt med både politiet og med skrothandlerne, som er mulige aftagere til kobberkablerne, om at finde frem til de forhadte kabeltyve. Af samme grund er de nye aluminiumskabler, som bruges, præget med logo, så de kan spores tilbage til Banedanmark. Håbet er, at det gør kablerne sværere at afsætte for tyvene.