»Så formoder jeg, det ikke sker igen«

Telebranchen skal stå skoleret overfor Erhvervsstyrelsen efter udlevering af fortrolige opkaldsoplysninger.

Det er ikke godt nok, at teleselskaberne udleverer fortrolige opkaldsoplysninger uden at tjekke, at de taler med den rigtige person.

Sådan lyder det fra kontorchef i Erhvervsstyrelsen, Brian Wessel, efter at Radio24syv har afsløret, at fire ud af seks teleselskaber udleverede koder til abonnenters selvbetjeningssider, hvor man kan finde oplysninger om opkald og SMSer.

»Der skal klart følges op på det her. Vi skal sikre, at det ikke sker igen. Der har været procedurer, der ikke har været overholdt, og så har procedurerne formentlig ikke været gode nok. Når vi nu får en underretning om hvor mange tilfælde, det drejer sig om, og hvad der er sket, så må vi have tæt dialog med telebranchen og sikre, at det ikke sker igen,« siger Brian Wessel til Radio24syv.

Ved blot at oplyse navn og telefonnummer lykkedes det Radio24syv at få udleveret adgangskoder til selvbetjeningssider på nettet hos fire ud af seks teleselskaber.

Med adgang til kunders selvbetjening kan uvedkommende se private oplysninger - eksempelvis hvem man har ringet og SMSet til, hvor, hvornår og i hvor lang tid. Desuden er det muligt at ændre adresse og bestille et nyt SIM-kort, så man kan overtage personens telefonnummer. Flere af teleselskaberne tilbyder sågar, at man kan købe en ny telefon og betale den via regningen.

Brian Wessel oplyser, at Erhvervsstyrelsen har indskærpet over for telebranchen, at de skal have en sikkerhedspolitik og nogle procedurer, der sikrer, at uvedkommende ikke kan få udleveret de fortrolige oplysninger.

»Vi vil have en anderledes tilgang, hvis der ikke bliver fulgt klart op på det her i de næste dage. Det gode er, at det nu er påvist, og så formoder jeg, det ikke sker igen,« siger Brian Wessel.

Direktør Jakob Willer, Teleindustrien (teleselskabernes branchesamarbejde), erkender, at der er sket fejl.

»Det er ikke godt nok. Der er klart sket nogle fejl hos selskaberne, og det er en beklagelig sag for dem og for os som branche. Der er procedurer, der burde forhindre, at den slags sker. Det er så sket alligevel, og det er meget beklageligt,« siger Jakob Willer til Radio24syv.

Han mener, at udlevering af de fortrolige oplysninger kan være sket i et forsøg på at yde kunderne så god service som muligt.

»Det er ikke nogen hemmelighed, at vi i telebranchen har haft udfordringer med at forbedre servicen. Der tror jeg, man er gået for langt i de bestræbelser og har tilsidesat retningslinier. Det skal selvfølgelig ikke ske. God service må ikke ske på bekostning af sikkerheden,« siger Jakob Willer.

Han siger, at selskaberne skal kontrollere, at den person, man udleverer oplysninger til, vitterligt er abonnenten selv.

»Der er forskellige retningslinier hos selskaberne, men der, hvor fejlen sker, er at du betjener en kunde, du ikke har sikkerhed for hvem er. Når man ikke positivt kan identificere en kunde, og hvis man ikke stiller kontrolspørgsmål, så skal man bruge kommunikationskanaler, hvor man har sikkerhed for at ramme abonnenten,« siger Jakob Willer og nævner, at kundeservicemedarbejderen skal foretage kontrolopkald til det nummer, abonnenten har angivet, skrive en mail til den tilknyttede emailadresse eller sende et almindeligt brev til folkeregisteradressen.