Så fik man lagt Facebook i graven...

Men rygterne om netværkets snarlige død er stærkt overdrevne, mener analytiker.

Ny undersøgelse af danskernes Facebook-vaner giver næppe hele billedet. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danskernes Facebook-forbrug er faldende. Det gennemsnitlige tidsforbrug er dykket med mere end 40 minutter om måneden det seneste år. Det kunne man i hvert fald læse i dagens Politiken og senere her på B.dk.

Men de nedadgående Facebook-tal byggede på en undersøgelse, som Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM) har lavet, og den er i bedste fald mangelfuld, vurderer Facebook-analytiker, Mikael Lemberg fra it-virksomheden Komfo. FDIM kan nemlig kun måle tidsforbruget for computere - ikke for mobile platforme.

Læs også: Facebook er træt, dum og gammel

- Jeg mener slet ikke, man kan argumentere for et fald i tidsforbrug på Facebook. Der er snarere tale om, at brugerne har flyttet sig fra PC'er til for eksempel iPhones, hvor FDIM ikke kan måle tidsforbrug, siger han til B.dk.

Mikael Lemberg går yderligere i rette med FDIMs undersøgelse her på sin blog.

Blogger: Facebook er passé

Som brancheforening har FDIM målt den danske webtrafik på kryds og tværs siden 1997, men generelt bliver overvågningen sværere og sværere, fordi tablets og iPhones fylder stadig mere.

Virksomheden Komfo har specialiseret sig i at rådgive virksomheder om Facebook og har blandt andet lavet applikationer for Nike og Jyske Bank.

På Kommunikationsforum.dk kører i øvrigt en heftig debat om et indlæg fra kommunikationsrådgiver Christoffer Boserup Skov. Han mener, at den satiriske og interessante statusopdatering snart er fortid, og at de kloge og smarte forlader Facebook. Dan din egen mening ud fra debatten, som indlægget har affødt.

Deltag i debatten: Har Facebook mistet sin gnist?