S om betalingsring: Vi bliver glade for den

Debatten om betalingsringen er konstruktiv, lyder det fra Socialdemokraterne oven på Venstres kritik af "en pseudo-debat".

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ingen har nogensinde fortrudt en bro, lød det engang i forbindelse med planlægningen af en fast forbindelse over Storebælt.

Nogenlunde det samme lyder fra Socialdemokraternes trafikordfører Rasmus Prehn om den kommende betalingsring rundt omkring København.
 
- Når først den bliver indført, bliver vi glade for den, lover han oven på dagens konference om betalingsringen og dens udfordringer.

- Det handler om at lave den på den bedst tænkelige måde, bedst for miljøet, bedst for den kollektive trafik, siger han og understreger:

- Selvfølgelig er der meget kritik af den, det kan ikke undgås. Men jeg synes, der tegner sig et billede af, hvordan man får det optimale ud af en trængselsring, og jeg mener, at deltagerne i dag bød konstruktivt ind i debatten, siger han.

Mandag kritiserede Venstres medlem af Folketingets Trafikudvalg, Martin Geertsen, regeringen for at holde liv i en pseudodebat om betalingsringen ved i dag at holde en konference baseret på dialog og åbenhed, når beslutningen om en betalingsring er truffet på forhånd.

Samtidig lagde Martin Geertsen vægt på, at flere analyser har vist, at effekten af en betalingsring er meget lille. Senest DIs analyse, der blev offentliggjort mandag, som viser, at en betalingsring er skidt for samfundsøkonomien og ikke bidrager effektivt til at løse forureningsproblemerne og trængslen rundt om København.

Lytter I til kritikken?

- Ja, bestemt. Konferencen er et afsæt for at få kortlagt kritikken, og det meste vil blive imødekommet. Samtidig håber jeg på at blive inviteret ud til omegnskommunerne for at drøfte trængslen videre med dem, siger Rasmus Prehn.

Og hvornår træffer I en beslutning om, hvor den skal ligge osv?

- Ministeren har meldt ud, at det bliver i 2012, og så er det tanken, at den bliver indført hurtigst muligt efter 2014. Det vigtigste er, at vi har haft et ordentligt forarbejde, og at vi lærer af de erfaringer, der er rundt i verden.