S og SF er uenige om betalingsring

Midt i regeringens massive kampagne mod S-SFs betalingsring rundt om København sprækker sammenholdet mellem de to ellers så fasttømrede oppositionspartier.

Amagerbrogade bliver delt på midten af Englandsvej og Øresundsvej, og på et tidspunkt var det et forslag, at betalingsringen skulle have grænse netop her på Amager. Nu har Amager dog fået lovning på, at øen ikke bliver delt over af en eventuel kommende betalingsring rundt om København. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er slet ikke sikkert, at en kommende betalingsring rundt om København skal indbringe to mia. kr. om året, som det ellers fremgår af Socialdemokraternes og SFs fælles plan »Fair Forandring«. Hvis anlægsinvesteringer i den kollektive trafik bliver mindre end planlagt, så kan billisterne også slippe billigere, lyder meldingen fra Socialdemokraternes politiske ordfører, Henrik Sass Larsen.

»Det er jo anlæggene, der er den store variabel. Hvad koster de totalt set? Mange af de store anlægsprojekter i og omkring København er jo allerede budgetteret. Hvis man tager toglinjen ned til Ringsted over Køge. Hvis man tager metrocityring. Hvis man tager letbane og nogle af de store motorringsprojekter. De er jo allerede budgetteret i forhold til indeværende trafikforlig. Så hvor stor er variablen egentlig på noget af det andet? Det skal man så regne ind,« siger Henrik Sass Larsen.

Det vil sige, at det ikke er sikkert, at det skal give to milliarder på bundlinjen?

»Nej, det er det ikke. Hvis det bliver billigere, er det jo kun godt,«siger han.

Hvad kan gøre, at I får behov for at kræve mindre end to milliarder ind?

»Eksempelvis at anlægsomkostningerne er meget billige.«

Så vil I sætte taksten ned for den enkelte bilist og derved få mindre end to milliarder i kassen?

»Ja, det er et lukket kredsløb, det her. Der går ingen penge i statskassen. Alle pengene bliver brugt til at forbedre transporten eller til at nedsætte takster,« siger Henrik Sass Larsen.

SF holder fast

Men den går ikke, lyder det fra SF. »Fair Forandring« blev i 2009 fremlagt som en ny regerings skattepolitik. »Hverken mere eller mindre,« sagde S-formand Helle Thorning-Schmidt. Af den plan fremgår det, at en betalingsring skal indbringe to mia. kr., og det holder SF fast i. I hvert fald på lidt længere sigt.

»Det er to milliarder, vi taler om. Det kan godt være i en indfasningsperiode, at det ikke vil være et sådan beløb, for det tager tid at investere og bygge og så videre. Men det er to milliarder, vi har budgetteret med,« siger Pia Olsen Dyhr (SF).

Ifølge planen skal den ene milliard gå til at nedsætte taksterne på kollektiv trafik med op til 40 procent i hovedstadsområdet, mens den anden ifølge Pia Olsen Dyhr skal bruges på investeringer i bl.a. ny kollektiv trafik. Hvad det skal koste den enkelte billist at køre ind i København, har de to partier ikke lagt sig fast på.

Hvad siger du så til, at Socialdemokraternes politiske ordfører sår tvivl om, hvorvidt det er to milliarder?

»Jamen, jeg tror han mener, at det i en indkøringsfase kan være svært at bruge to milliarder kroner. Det tager sjovt nok tid at få lov til at bruge penge - også på trafikområdet,« siger SFeren.