S og SF: Bompenge og billigere kollektiv trafik

Bilister skal betale bompenge for at køre ind i København, foreslår S og SF i planen fair løsning 2020. Til gengæld vil partierne gøre det billigere at køre med bus, tog og metro.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En betalingsring rundt om København vil møde bilisterne, hvis S og SF kommer igennem med deres nye plan fair løsning 2020. De to partier giver grønt lys for, at Københavns Kommune får opfyldt ønsket om, at bilister skal betale bompenge for at køre ind i hovedstaden.

Betalingsringen skal ifølge forslaget både begrænse bil-pendlertrafikken og luftforureningen, og samtidig skal en højere afgift på lastbiler få mere gods over på jernbane og skib.

- Der er behov for en markant indsats for at gøre den kollektive trafik til et reelt alternativ til bilen. Kun hvis vi fra politisk side prioriterer indsatsen, kan vi forbedre den kollektive trafik og få danskerne til at lade bilen stå, skriver partierne i fair løsning 2020.

Periodekort til bus og tog bliver 20 pct. billigere

Indtægterne fra en betalingsring på to mia. kr. årligt skal bl.a. finansiere billigere billetpriser i busser, tog og metro. Taksterne skal sættes mest ned i hovedstadsområdet, fordi de fleste penge til den kollektive trafik kommer fra betalingsringen omkring København. Men også i resten af landet nedsættes priserne på abonnementskort med 20 pct.

Derudover vil partierne investere 1,5 mia. kr. ekstra årligt i grøn trafik som letbaner, cykelstier og parkér og rejs anlæg ved de store stationer.

Borgmester ser mange fordele ved bompenge

Københavns teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF) kan næsten ikke få armene ned.

- Endelig får vi de trængselsafgifter, som et flertal i Borgerrepræsentationen for længst har vedtaget og som et flertal af københavnerne rigtig gerne vil have, siger Bo Asmus Kjeldgaard som ser mange fordele ved forslaget:

- Det giver færre biler på vejene, så de erhvervsdrivende og københavnerne kan komme hurtigere frem, den kollektive trafik bliver udbygget og billigere, og der kommer flere cykelstier. Alt i alt får vi en mere levende by, siger Bo Asmus Kjeldgaard.

INFOshop: 2020-planer deler danskerne