S og DF kræver at ansvar for skoleløse børn placeres

Begge partier forventer, at socialministeren tager fat i problemet med flere hundrede børn, der ikke går i skole.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det går ikke, at mange børn – formentlig flere hundrede – er droppet ud af folkeskole og ikke samles op af hverken skole eller socialmyndigheder.

»Det er helt uacceptabelt,« siger Socialdemokraternes socialordfører Mette Frederiksen.

Hun mener, at der for længst er godtgjort en sammenhæng mellem kriminalitet blandt børn og unge og dårlig eller slet ingen skolegang. Dette bakkes op af en undersøgelse fra Kriminalforsorgen blandt de 18 til 24-årige indsatte i danske fængsler. Over 16 procent af dem har ikke erhvervet sig 9. klasses afgangsprøve, men i befolkningen som helhed skal man ned under en procent, når man taler andel af danskere uden uddannelse.

»Dropper du ud af skolen i utide, er det desværre overvejende sandsynligt, at du havner i fængsel,« siger John Hatting, formand for Kriminalforsorgsforeningen: »Hvis hundredevis af store børn er droppet ud af skolen til ingenting, tyder meget på, at mange af dem får en langvarig kriminel løbebane.«

DF vil have løsning
Også regeringens støtteparti, Dansk Folkeparti, er bekymret over antallet af børn, der dropper ud af skolen uden at blive samlet op på nogen måde. Ifølge partiets socialordfører, Martin Henriksen, må der enten vejledning eller lovgivning til, som klart placerer ansvaret i de enkelte kommuner.

»Vi ser helst, at socialministeren siger til sine embedsmænd, at »de her unge render rundt, og det kan vi ikke have, så I finder ud af, hvor opgaven med at løse det, skal ligge«. Og så skærer man igennem,« siger Martin Henriksen.

Kathrine Vitus fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, (SFI) siger, at problemet ofte er, at ansvaret for disse børns skæbner ikke placeres ét sted.

»Hvis de børn først får prædikatet »besværlige«, så bliver de en ubehagelig sag, der bliver skubbet rundt mellem instanser. Og der er ingen, der definitivt tager ansvar for at finde en løsning,« siger Vitus , der bl.a. forsker i etniske problembørn.

Første skridt er at erkende, at der er et problem. Og at det er folketingsflertallets ansvar at løse det, mener socialdemokraternes socialordfører Mette Frederiksen.

»De fleste børn, der ryger ud af vores uddannelsesystem er børn, der lever udsatte liv med massive sociale problemer. Det, vi med lethed vil kunne gøre nu, er at gøre det her problem til en central del af »Barnets reform«, som vi sidder og forhandler i Socialministeriet lige nu. Det nytter jo ikke noget, at man med den ene hånd forsøger at løse børns sociale problemer og med den anden ikke sørger for, at de får en ordentlig skolegang,« siger Mette Frederiksen.

Hun har dertil et andet konkret forslag til at afhjælpe problemet med børn, der dropper ud af Folkeskolen.

»På alle de skoler, hvor der er mange børn med resursesvag baggrund, bør være en socialrådgiver. Der er forsøg i gang, og vi skal selvfølgelig se erfaringerne. Men det ser ud til, at det er i den retning, vi skal gå«.