S-borgmestre jubler over Thornings trafikmelding

Det vækker jubel blandt de socialdemokratiske borgmestre i Københavns omegn, at statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) erkender, at forslaget om en betalingsring ikke er perfekt.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Endelig taler Helle Thorning-Schmidt (S) fornuft. Meldingen er klar fra en række socialdemokratiske borgmestre, efter statsministeren har kaldt forslaget om betalingsringen ’ikke perfekt’.

- Jeg har aldrig nogensinde været i tvivl om, at Helle Thorning-Schmidt i sit indre havde en klar opfattelse af, at det var en gal vej, vi var på vej ud på, siger Herlevs borgmester, Thomas Gyldal Petersen (S), til politiken.dk.

Han mener, at Enhedslisten og SF har presset Socialdemokraterne til at gå med til en betalingsring. Og han håber nu på, at Socialdemokraterne kan komme ud af skruetvingen og forkaste forslaget i stedet for at sige god for det inden sommerferien, som regeringen har meldt ud, at den vil.

- Jeg håber, at det hun siger, er, at vi nu skal vende skuden. At hun anerkender, at den hasteproces, som transportministeren har lagt op til med lovforslag, der skal fremsættes uden nogen reel form for dialog og forundersøgelser, det duer ikke, siger Thomas Gyldal Petersen.

Frederiksbergs socialdemokratiske viceborgmester, Katrine Lester, håber også, at forslaget bliver droppet.

- Lad os nu finde en mere retfærdig måde at lave trængselsafgifter på. Vi skal finde en løsning, der rammer rigtig og rammer rimeligt. Det gør betalingsringen ikke, siger Katrine Lester, der mener, at roadpricing er en bedre en idé.

Rødovres borgmester, Erik Nielsen (S), glæder sig over, at Helle Thorning-Schmidt har lyttet til protesterne fra sit socialdemokratiske bagland. Han ser nu frem til at arbejde på at finde en bedre løsning.

- Man er jo nødt til at sørge for, at man kan komme af med bilen, sørge for, at der er flere busser, og at de hænger sammen på kryds og tværs. Det har vi fremført ved flere lejligheder, og det kræver nogle store investeringer. Hvis vi skal bakke den idé op, så kræver det, at man har investeret up front, siger han.