Ros kan skade usikre børns selvværd

Forældre gør det i den bedste mening. Men at rose usikre børn for middelmådige præstationer kan skade deres selvværd mere end det gavner, viser forskning.

Pokaler for »blot at være med« gør måske børn med dårligt selvværd en bjørnetjeneste. Foto: Torkil Adsersen/Scanpix 2012 Fold sammen
Læs mere
Foto: Torkil Adsersen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mange et børneværelse har en stående: »Deltagerpokalen« - en pris for at have været med i konkurrencen - uanset hvordan barnet i øvrigt har klaret sig. For i velmenende børneaktiviteter handler det ikke om at vinde, men om at være med, ikke? Og så længe man har gjort sit bedste, er man altid en vinder i mors og fars bog.

Måske ikke helt alligevel.

For nu viser ny forskning fra Utrecht Universitetet i Holland og Ohio State University i USA, at strategien med at skåne børn for negativ feedback kan virke direkte mod hensigten.

Hvis du siger til et barn med dårlig selvtillid, at det klarerede sig »fantastisk flot«, vil det nemlig ofte tro, at det altid skal klare sig fantastisk godt. Og angsten for ikke at kunne leve op til de høje standarder kan få det til slet ikke at kaste sig ud i nye udfordringer, skriver Time Magazine.

Studierne viser, at det især er usikre børn, der får overdrevet ros - altså feedback, hvor forældrene ikke bare siger, at noget er »godt gået«, men »fantastisk flot«.

Paradoksalt nok er det netop de usikre børn, der kan tage mest skade af forsøget på at skærme dem for nederlag.

»Forældre tror, at børn med dårligt selvværd har brug for ekstra meget ros,« lyder forklaringen fra en af forskerne bag studiet, Brad Bushman.

»Det er forståeligt, at forældre gør det, men vores forskning viser, at overdrevet ros kan give bagslag for disse børn,« siger han.

Udover at påvise, at børn med dårlig selvtillid generelt bliver rost mere, viser en af forskernes eksperimenter også, hvordan forskellige børn reagerer på nye udfordringer afhængig af den feedback, de har fået på tidligere bedrifter.

Først skulle børnene efterligne et maleri af van Gogh. Derefter blev de delt ind i grupper efter, hvor meget ros, de havde fået for deres tegninger (som altså var helt uafhængigt af tegningernes kvalitet). Eksperimentet viste, at børn med dårligt selvværd, der havde fået overdrevet ros, var langt mere tilbøjelige til at vælge en lettere udfordring anden gang, end usikre børn, der havde fået almindelig eller ingen ros.

At beskytte børnenes følelser på kort sigt gør dem altså ikke bedre til at håndtere fiasko eller forbedre sig på længere sigt, forklarer Bushman:

»Det går nok imod, hvad mange forældre synes er mest hensigtsmæssigt. Men det hjælper virkelig ikke at give overdrevet ros til børn, der allerede har det dårligt med sig selv,« siger han.